S €Y Routledge

NrEr % Taylor &Francis Group
|u.|V| Historical Journal of Film, Radio and Television

RIADIIO|AND |

[TEILEVISION|

""" = ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/chjf20

Peace on the Small Screen: UNPROFOR'’s Television
Unit in 1994-5 and the ‘Media War' in Former
Yugoslavia

Catherine Baker

To cite this article: Catherine Baker (2022) Peace on the Small Screen: UNPROFOR'’s Television
Unit in 1994-5 and the ‘Media War’ in Former Yugoslavia, Historical Journal of Film, Radio and
Television, 42:2, 344-371, DOI: 10.1080/01439685.2021.1948205

To link to this article: https://doi.org/10.1080/01439685.2021.1948205

© 2021 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

ﬂ Published online: 09 Jul 2021.

(&
Submit your article to this journal &

||I| Article views: 389

A
& View related articles &'

P

@ View Crossmark data ('

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journallnformation?journalCode=chjf20


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=chjf20
https://www.tandfonline.com/loi/chjf20
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/01439685.2021.1948205
https://doi.org/10.1080/01439685.2021.1948205
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=chjf20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=chjf20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01439685.2021.1948205
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/01439685.2021.1948205
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01439685.2021.1948205&domain=pdf&date_stamp=2021-07-09
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01439685.2021.1948205&domain=pdf&date_stamp=2021-07-09

Historical Journal of Film, Radio and Television, 2022 23 Routledge
Vol. 42, No. 2, 344-371, https://doi.org/10.1080/01439685.2021.1948205 A W Taylor&frands Group

a OPEN ACCESS ‘ W) Check for updates

PEACE ON THE SMALL SCREEN: UNPROFOR’S
TELEVISION UNIT IN 1994-5 AND THE ‘MEDIA
WAR' IN FORMER YUGOSLAVIA

Catherine Baker

Between early 1994 and the end of the wars in Croatia and Bosnia-Herzegovina, a
team of journalists working for the United Nations peacekeeping mission in former
Yugoslavia (UNPROFOR) was in charge of a unique televisual experiment — a
documentary film unit known as UNTV, which would produce more than 300 films
about reconstruction, displacement and peace, to be broadcast on regular slots agreed
with local and national broadcasters throughout the region. Departing from UN
peacekeeping’s  conventional public information output, these films aimed to
challenge the ethnonationalist biases that post-Yugoslav state broadcasters employed
to varying degrees, and to become a much-needed source of reliable information
about conditions on other sides of the front lines. Though UNTV’s existence is
hardly registered in the literature on television and other media during the Yugoslav
wars, archival evidence from UNTV’s documents andfi]ms casts light on how and
why the project began, with interpretations of the dynamics of the conflict which
were often closer to those of independent anti-war journalists in the region than
UNPROFOR command. The tensions that resulted when this commitment clashed
with the politicised ideologies of some post-Yugoslav state broadcasters nevertheless
show the limits of this attempt to intervene in former Yugoslavia’s so-called

‘media war’.

Studies of television during the Yugoslav wars of the 1990s typically follow two
tracks: one on post-Yugoslav national broadcasters’ ethnopolitical agendas and the
independent media that resisted them, and another on foreign correspondents and

Correspondence to: Catherine Baker, Department of History, University of Hull, Cottingham
Road, Hull, HU6 7RX, UK. E-mail: catherine.baker@hull.ac.uk

© 2021 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License
(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and
reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/01439685.2021.1948205&domain=pdf&date_stamp=2022-04-09
http://orcid.org/0000-0002-3991-7946
https://doi.org/10.1080/01439685.2021.1948205
http://www.tandfonline.com

Historical Journal of Film, Radio and Television

the impact of their reports. Slovenia’s and Croatia’s public broadcasters, for
instance, are widely understood to have played central roles in articulating new
national identities for each country and separating the public from past affinities
with “Yugoslavia’, to a point that critics have viewed as a politicised process of
ethnic hornogenisation.1 The complicity of TV Belgrade (later Radio—Television
Serbia (RTS)) in amplifying Slobodan Milosevic’s messages that Serbs were under
threat from other ethnonational reform demands has long been recognised as a key
factor in Milosevic’s rise to power, while Mark Thompson and Dubravka Zarkov
have both termed the reciprocal ways in which Serbian and Croatian media nar-
rated current and historic events to cast the other ethnic side as collective aggres-
sors a ‘media war’ alongside the physical ethnopolitical war.’

Independent print and broadcast journalists dedicated to opposing ethnonation-
alist manipulations enter this history as a force of resistance to the ‘media war’, as
do journalists at TV Sarajevo (later Radio—Television Bosnia-Herzegovina
(RTVBiH)) who through spring 1992 had to shift from appealing for peace onto a
war footing of intermittent electricity, transmitters being assailed and citizens
(including themselves) living under or fleeing siege conditions.” Studies of foreign
television, meanwhile, highlight both correspondents (re-evaluating their profes-
sional ethics at the birth of what one of their number, Martin Bell, termed a
‘journalism of attachment’) and debates over the content and political impact of
their broadcasters’ coverage, including the repercussions of the Independent
Television News (ITN) reports from the Republika Srpska (RS) concentration
camps at Omarska and Trnopolje in August 1992.* Other players in the television
history of the Yugoslav wars have received far less attention, though Dona Kolar-
Panov’s study of the circulation of privately-owned VHS tapes of footage by local
broadcasters of war-affected areas circulated through displaced diaspora commun-
ities provides an interesting example of grass-roots agency with regards to the tele-
vised record as well as rare acknowledgement of these subnational
broadcasters’ role.’

Film and document collections now held at the Imperial War Museum
(IWM), however, reveal another participant in the struggle over interpretations of
the conflict on the post-Yugoslav airwaves: the United Nations Protection Force
(UNPROFOR), which began its peacekeeping mission in Croatia in February
1992, then had its mandate progressively extended into Bosnia-Herzegovina (BiH)
in June 1992 and border areas of Macedonia in December 1992.° In early 1994,
determination to repair UNPROFOR’s credibility among the post-Yugoslav civilian
public led UNPROFOR to found a new television production unit, ‘UNTV’.
While UNPROFOR public information capacity had always included a small film
unit, mostly documenting visits by commanders and UN dignitaries, UNTV’s team
of international producers/camera operators and local technicians had the much
more ambitious aim of making informational films about life during the conflict for
broadcast on the region’s local and national broadcasters — the very institutions
which had taken positions in the ‘media war’. How the UNTV concept emerged,
and how its ideals could clash in practice with the political and ideological commit-
ments of the wartime broadcasters, are revealed through reports and correspond-
ence from UNTV’s archives.

345



346

Catherine Baker

These archives consist of the films stored at UNTV’s offices in Zagreb until
the UN peacekeeping mission in former Yugoslavia closed down at the beginning
of 1996 (including UNTV’s hundreds of finished films, the rushes for each film,
some videos inherited from UNPROFOR’s previous film unit, and copies of some
videos distributed by other UN agencies), plus nine boxes of UNTV’s internal and
external correspondence, all saved from disposal by UNTV’s chief producer, Roy
Head. The UNTV collection was acquired by IWM’s then head of film acquisi-
tions, Kay Gladstone, and first assessed and documented for cataloguing by Lucy
Maxwell in 2010—11, but had not been used to evaluate UNTV’s wider signifi-
cance in the history of media and peacekeeping during the Yugoslav wars until the
author of this article headed a collaborative research network with IWM in
201921 to investigate the UNTV collection, funded by the UK Arts and
Humanities Research Council. The archived documents in this collection, each pro-
duced at a specific moment in the conflict when the wars’ outcomes were not yet
known, reveal how the concept of UNTV was designed and implemented as hopes
for peace rose in 1994, and how its journalists believed television could be used to
help bring peace by counteracting the ‘media war’.

UNTYV, peacekeeping and television in 1994

UNTV’s founding in March-April 1994 came as part of the scaling-up of
UNPROFOR’s public information activities initiated by the new Secretary-
General’s Special Representative (SRSG) to the peacekeeping force, Yasushi
Akashi. Appointed in January 1994, Akashi took office at a time when authorities
and the public on all sides of the conflict had lost confidence in the UN. While
Radovan Karadzi¢ and the RS entity he controlled in BiH routinely obstructed
UNPROFOR and accused it of bias against Serbs, leaders and civilians on the
Bosnian government side were deeply disappointed in how little UNPROFOR had
done to protect civilians relative to the international community’s resources. The
Croatian government and media meanwhile believed UNPROFOR should have
used its military power to stop the paramilitary occupation of one third of
Croatia’s territory by the parastate called the Republic of Serb Krajina (RSK),
instead of accepting a border between Croatia and the RSK as the so-called con-
frontation line. With UNPROFOR'’s credibility weak among all of what the UN
reductively, if pragmatically, understood as the conflict’s three ethnonational sides,
Akashi resolved to improve UNPROFOR'’s public information and communication,
apparently believing that better public information about why UNPROFOR was
there would increase UNPROFOR’s legitimacy and dispel perceptions of its bias.
A new Division of Information, created in February 1994 under Michael
Williams, accordingly gathered together UNPROFOR'’s existing public information
units, including a publications unit producing monthly newsletters, a photography
unit, a media analysis team that translated and circulated summaries of local media
for UNPROFOR, a radio unit, UNPROFOR’s press officers, and a small television
unit documenting UNPROFOR activities on film.” The former BBC journalist Roy
Head, fresh from helping to establish a radio station for the United Nations
Transitional Authority in Cambodia (UNTAC) which had become ‘the most



Historical Journal of Film, Radio and Television

popular station in the country’ and driven participation in Cambodia’s first demo-
cratic elections, would become responsible for expanding this with up to 20 inter-
national producers and camera oyerators supported by up to 15 local linguistic,
administrative and technical staff.” The 302 films UNTV would produce between
June 1994 and January 1996, including 211 features and 91 ‘video letters’ featur-
ing individuals who had been separated from friends and family by the war, repre-
sented not only an unprecedented escalation of researching, filming and editing,
but also a new direction in UNPROFOR’s public information strategy itself.
Rather than reporting the activities of UNPROFOR generals and peacekeepers,
UNTV sought to show the same films about the conflict’s impact on ordinary
people to audiences on different ethnonational sides and thus intervene in the post-
Yugoslav ‘media war’. The archives show UNTV’s journalists were deeply con-
scious of this context.

This little-known but ambitious television unit’s establishment in spring and
summer 1994 both casts new light on the patchily-researched subject of television
in peacckeeping and focuses attention on 1994 as a distinct moment in the
Yugoslav wars, now overshadowed by the events of 1995. Peace operations’ direct
involvement with television in the post-Yugoslav region has not been studied
beyond an episode in 1998 when the post-war Stabilization Force (SFOR) in BiH,
a North Atlantic Treaty Organisation (NATO) rather than UN force, seized trans-
mitters in the RS for broadcasting ‘propaganda’.g Otherwise, the emphasis has
remained on how foreign broadcasters represented peacekeeping, especially when
UNPROFOR inaction permitted the genocidal Army of Republika Srpska (VRS)
attack on Srebrenica in July 1995 and other atrocities.'® Research on UN public
information worldwide, meanwhile, pays more attention to radio than television —
perhaps because of radio being perceived as cheaper and further-reaching in post-
conflict settings, as well as general agreement on the success of Radio UNTAC in
Cambodia.'" In 1994, however, UNPROFOR’s Division of Information chose tele-
vision, not radio, as its priority medium for stepping up its public informa-
tion work.

UNPROFOR soon settled on a strategy of persuading local and national broad-
casters in Croatia, BiH, Macedonia and Serbia to broadcast UNTV’s films, and tar-
geted a wide public audience across ethnonational boundaries, at what initially
seemed a moment of optimism for peace — to the extent that UNPROFOR ini-
tially even considered further-reaching proposals for creating its own broadcasting
infrastructure. Overshadowed by the events of 1995, 1994 has become almost a
forgotten year in the conflict’s history, for practically all scholars except Marko
Attila Hoare, who writes of the military confrontations in the Biha¢ pocket in
autumn 1994 as ‘the Bosnian war’s forgotten turning point’.12 UNTYV, born in cir-
cumstances of optimism, started broadcasting its programmes during a summer
and autumn when a VRS ceasefire in Sarajevo allowed international donors to
begin planning the reconstruction of the city, and when Croatia and the RSK
authorities signed an Economic Agreement as a step towards what became the
‘Z-4’ peace plan. In spring 1995, VRS threats against UNPROFOR, including the
closure of Sarajevo airport and several mass hostage-takings of peacekeepers, would
make UNTV’s work increasingly difficult, and hopes of a negotiated peace were

347



348

Catherine Baker

shattered by the twin crises of the VRS’s genocidal attack on Srebrenica in July
1995 and Croatia’s victorious offensives against the RSK in May and August that
year — leaving UNTV looking ahead to how life after the impending Dayton Peace
Agreement might be while still using its privileged mobility to document evidence
of continuing human rights abuses.

Evidence about how UNTV was formed and began operations, as seen through
its archives, shows not only how achievable its international civilian journalists
thought peace might be in 1994, but also surprising connections with the history
of independent anti-nationalist media in the region. These included alternative
newspapers like Croatia’s Feral tribune, radio stations like Zagreb’s Radio 101,
Sarajevo’s Radio Zid (Radio Wall) and Belgrade’s B92, and the Belgrade television
station Studio B — which broadcast UNTV’s films when RTS would not."
UNTV’s journalists felt they were advancing a peace agenda but did not consider
themselves to be producing propaganda, far less psychological operations, even
though peacekeeping missions’ public information campaigns are produced by mili-
taries to influence public opinion and technically fit that description.14 Instead,
their determination to offer the ex-Yugoslav public an alternative information
source to the manipulated narratives coming from nationalist state broadcasters put
them in coalition with independent media like Radio Zid, which as the anthropolo-
gist Larisa Kurtovic¢ argues aimed to be ‘an alternative to the state-controlled radio
stations, which had been enlisted as the megaphones of political propaganda and
charged with the upkeep of “patriotic” morale.”"” English-language brochures from
Radio Zid in UNTV’s archives, likely collected before one of their first filming vis-
its to Sarajevo, indicate the unit was familiar with how the station presented itself
to foreign media, and one UNTV film made in August 1994 and broa@cast on 4
November featured its programme famously made for and by children, ‘Sareni zid’
(‘Colourful wall’).'®

Since the conciliatory stance Akashi brought from UNTAC has widely been
judged unsuitable for a conflict where decisive military action could have prevented
atrocities up to and including Srebrenica, one milg7ht question whether UNTV too
was an inadequate response to the conflict.© Yet the idea of enhancing
UNPROFOR’s broadcasting capacity had already been mooted before Akashi
arrived, and UNTV’s interpretation of the conflict was too different from Akashi’s
to view it just as an extension of his policy: while Akashi sought to placate local
armed forces and foreign governments by avoiding violent confrontations even at
the cost of civilian lives, UNTV aimed to break the information monopoly of
broadcasters waging the ‘media war’ — a quite different view of what peace was
and who peace was for. This objective both gave UNTV’s early plans momentum
and complicated its relationship with the Croatian broadcaster, which had become
dedicated to embedding the state narrative of the conflict into public
consciousness.

UNPROFOR turns to TV

UNTV was not UNPROFOR'’s first ever use of television, since before 1994 the
force had already had a unit of two to three international staff, who could hire



Historical Journal of Film, Radio and Television

camera operators to produce reports on high-ranking officials’ visits or publicity-
worthy UNPROFOR missions. Indeed, shortly before Akashi arrived, UNPROFOR
was already reviewing its public information capacity, comparing itself to other UN
missions and NATO, which had joined the intervention in April 1993 when
‘Operation Deny Flight’ to enforce the ‘no-fly zone” over former Yugoslavia began.
On 29 November 1993, the UNPROFOR spokesperson Shannon Boyd sent
Akashi’s predecessor, Thorvald Stoltenberg, an assessment of UNPROFOR’s public
information work. This remarked that UNPROFOR was fielding one of UN peace-
keeping’s largest ever public information operations (‘larger than Namibia, smaller
than Cambodia’), albeit one ‘minimally resourced’ by external standards.'® While
NATO was expected to bring 80 public information officers to the headquarters it
was likely to establish if air strikes enforcing the no-fly zone were approved, for
instance, ‘UNPROFOR does this with three staff.” "’

Despite the small number of job posts reserved for public information in
UNPROFOR’s staffing plan, UNPROFOR'’s television production already appeared
on an upswing. The unit now had three professional staff and a basic editing stu-
dio, two video cameras, and enough mobility to ‘cover [...] operations through-
out the mission area.’”” Weekly, it could produce one six-minute feature, one
three-minute mission newsreel and one minute-long personal message from a
peacekeeper, all combined into a ten-minute package offered to TV stations in
Belgrade, Sarajevo, Skopje and Zagreb.2] Since UNPROFOR was already making
short films for transmission on post-Yugoslav national broadcasters before this
UNTV project began, UNTV’s ground-breaking nature was not its use of their air-
waves but its transformation in content and purpose, and the amount of material it
would produce and distribute. Even these earlier packages had already, Boyd indi-
cated, encountered the two main political challenges UNTV would face:

A major obstacle is that many parts of the media in the mission area [former
Yugoslavia] are government-controlled. They are used for sophisticated
disinformation campaigns. Unprofor is also a target whenever it suits the

objectives of any contending party.22

Relations were particularly difficult with Croatian Radio-Television (HRT),
which had ‘often tried to censor UNPROFOR broadcasts, and we have
always refused.’”?

While UNTV would become the focus of the Division of Information’s new
strategy, its early planning had actually emphasised radio — since internal docu-
ments show that in February—March it first considered solving the impasse of
nationalist ‘disinformation’ by erecting dedicated UNPROFOR radio transmitters,
before opting for television as recommended by Roy Head. The notion of
‘disinformation’, which more reliable and objective ‘information’ could counter,
was used in ways that suggested UNTV’s messages would be impartial — though,
as Head recognised, UNPROFOR too had its own set of values and narratives
with which it wanted the region’s public to agree, and its journalists each brought
their own professional subjectivities plus their perceptions of media
‘modernisation” and democracy to their work. As Mike Alleyne observes, ‘[t]here
is nothing natural about the UN’s preferred version of world order’, which ‘has to

349



3560

Catherine Baker

be constructed’ and is ‘under constant threat of challenge’.24 Such construction
and challenge occurs from within as well as from outside.

Suggestions about UNPROFOR broadcasting its own radio rather than relying
on having newscasts re-broadcast must already have circulated in late 1993, after
more than a year of HRT selectively interfering with newcasts it considered anti-
Croatian.”” The defence communications contractor Harris had begun sending
UNPROFOR estimates for a radio network that December.?® Harris quoted
US$5.018m in January 1994 for an AM radio broadcast system — which one reader

y 2
of the quote annotated ‘!!!’. 7

Head first appears in the UNTV documents, very
shortly after he must have been appointed, as the author of a memo to Williams
comparing radio’s and television’s effectiveness. Head doubted AM broadcasting
would be cost-effective, since Croatian Television (HTV) had found that only 20
per cent of its listeners used AM; the much more popular FM would have ‘limited
range (¢ 50 mile radius)’ and require ‘relay transmitters all over the 4 countries
[Croatia, BiH, Serbia and Macedonia], with all sorts of potential political
obstacles’. Alternatives would be to bypass states’ control over their airwaves by
broadcasting AM/FM radio and VHF/UHF terrestrial TV directly into homes via a
US Army EC130E communications plane (‘not as off the wall as it sounds’), or to
relay a daily half-hour TV transmission to national broadcasters.’®

Television, indeed, was ‘something we [might] wish to think very carefully
about’ in Head’s view, since producing a half-hour of UNPROFOR programming
every day would be ‘difficult but not impossible’ and, he believed, would reach
further, again based on recent Croatian media research: even though radio hstemn
had increased in wartime, where television was available “TV still leads the way’.
Head recommended presenting the SRSG and donors with costed feasibility scen-
arios including UNPROFOR AM and FM transmitters, FM transmission from a
military aircraft, and sending thirty minutes per day of television to national broad-
casters via satellite or VHS. Until superiors decided, he added, ‘let’s hang on to
the 2 extra Betacam cameras currently in the airport warechouse, destined for
Somalia ...  — the wisdom of one well-versed in UN procurement bureaucracy

Williams’s 14 February proposal to Akashi for ‘Radio UNPROFOR’, informed
by UNTAC’s experience where radio had ‘played a critical role in the success of
the May 1993 elections’, accordingly recognised television was ‘probably the single
most important medium’ for reaching the post-Yugoslav public, even though
Williams himself wrote more about founding a radio station with better reach in
rural areas.’’ One element of UNTV’s strategy was already perceptible in
Williams’s concern that, ‘unlike Cambodia’, little of UNPROFOR’s radio, print
and television output was ‘in local languages’, impeding its ability to correct
‘misunderstandings and confusion” about UNPROFOR’s mandate (above all the
perception that UNPROFOR existed to take any particular side). 2 So was
UNTV’s hope that UNPROFOR broadcasting would ‘have a salutary effect in
encouraging media pluralism and independent media’ in the region, where many
independent-minded journalists, sacked on politicised pretexts, would represent a
talented and professional pool of local staff.”® The proposed station would ideally
broadcast on UN transmitters or, failing that, on Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL), though Williams calculated the latter would bring less control



Historical Journal of Film, Radio and Television

and more 1deologlcal baggage’ (due to the Radios’ associations with US-backed
regime change) All this tacked closer to Head’s proposal than another from Rob
Williamson, another journalist in the Division of Information, for an English-lan-
guage station 1nsp1red by Forces radio in post-war West Germany 3

A follow-up memo from Head to Williams on 17 February ‘wholeheartedly
endorse[d]” the ‘Radio UNPROFOR proposal and offered further thoughts on how
to develop radio next.’® These included no longer faxing English-language scripts to
national broadcasters’ radio stations, which were not using them; focusing Serbian-
and Croatian-language scripts on more cooperative city broadcasters like Radio
Sarajevo; and spending the next eight weeks setting up UNPROFOR’s own radio
transmitter (Head rejected the idea of borrowing RFE/RL airtime, since Radio
UNTAC’s early experiences had shown that obtaining ‘interim equipment’ for an
hour’s programming a day would take months of effort). ¥ Hiring reliable local
reporters who could record speech directly into Serbian/Croatian would avoid trans-
lation delays. Technical and personnel requirements were more important at this
stage than editorial strategy, though Head did recognise ‘[t]he choice of music we air
[...] will be crucial’, and suggested ‘a specialist local music producer’ (rather than
Williamson’s suggestlon of classic country and rock).*® This suggested awareness that
reaching the station’s key target audiences would require in-depth knowledge of
popular music’s local sociocultural associations, including which genres (such as 1980s
Yugoslav ‘new wave’ rock) were associated with support for independent media, crit-
ical stances towards nationalism and continued friendship across ethnopolitical lines. 3

These proposals were reaching UNPROFOR’s civilian administration in the after-
math of the Markale marketplace massacre in Sarajevo on 5 February 1994, and
shortly before the sixth report of the UN Security Council’s human rights rapporteur
for former Yugoslavia, where several sections covered constraints on media freedom.
One ‘primary area of concern’ in the report was Serbian media’s pattern of
‘incitement to national and religious hatred’ through ‘selective and one-sided” cover-
age of violence committed by and against Serbs in BiH, including the tendency to
cast ‘Muslim’ violence against Serbs as a continuance of historic “crimes” [...]

)

“against the Serbian people”™; it restated the rapporteur’s August 1992 recommenda-
tion for ‘a United Nations information agency, to be based in Belgrade, Zagreb and
Sarajevo, with guaranteed access to television and radio, so as to counter the biased
misinformation produced by partisan news agencies [in] the former Yugoslavia.’40
The report’s concerns about media amplifying ethnopolitical polarisation thus fell on
ground already being paved. Preparations began to hire BBC World Service technical
consultants for preliminary work on the radio station, while Williams began to nego-
tiate the thorny question of office space for the expanded units — as much of a day-
to-day loglstlcal frustration for UNTV as contentions with HTV would be a political
frustration.*' As the radio feasibility study began, Head started advancing the project
of establishing UNPROFOR as an impartial information source through television.

UNTV’s planned programming

The transformation of UNPROFOR’s television unit into UNTV began on 3
March 1994 when Head met its existing staff to explore a ‘grand strategy’ for

351



362

Catherine Baker

television, representing ‘good telly, mass audiences... and at a relatively low
cost’: this would ‘[i]deally [...] complement our radio station’, but could also be
‘a cheap alternative’.*” “UN-TV’ would take ‘a daily slot on Belgrade, Zagreb and
Sarajevo TV [i.e. RTS, HTV and RTVBiH], either immediately before or immedi-
ately after the 7.30 pm news’: these 10—30minutes, five or seven days a week,
would involve a different format of show every weekday, with emphasis on
‘formats that neither CNN nor the national TV stations are capable of doing.’43
This urge to attract viewers by offering material that only a team of UNPROFOR-
backed international journalists could gather would characterise the whole
UNTYV project.

While some of these formats became mainstays of UNTV’s programming,
others could not be realised with the available staffing and political goodwill; all,
however, testify to the team’s faith that UNTV could let conflicting narratives of
the conflict be heard and would command local participants’ trust. One proposed
format, ‘Video Letters’, became UNTV’s most important element besides direct
reportage. These were envisaged as short films, inspired by formats from the
BBC’s Community Programme Unit on BBC2, which had presented personalised
stories about contentious issues through the ‘Open Space’ strand, introduced

‘Video Diaries’ in 1990, and was just about to launch ‘Video Nation’: "

Families divided by war send messages to their loved ones via UN-TV. They
would speak directly to the camera, but the video would also be filmic, much
in the style of the BBC’s ‘Open Space’. Each video letter is 5 minutes long,
and we balance the input of Serb, Croat and Muslim authors [...] no one
except UN TV would be motivated to use such a format, and no one else
would be trusted. Our Producers’ skills would be used to find interesting,
. 4
sympathetic individuals.

This they did, and one pair of films featuring ‘Draga’ and ‘Nada’, a woman
displaced from Mostar and her childhood friend still living there (filmed in August
1994 and January 1995), came to stand for how the video letters could show the
conflicts’ impact on everyday human lives.*®

Other formats in Head’s first proposal foregrounded accountability and ana-
lysis. ‘Biteback’ would have enabled ‘[vliewers [...] to interrogate’ Akashi,
[General Sir Michael] Rose [then UNPROFOR’s commander in BiH] or another
senior UN official’ by sending in questions by post. These would be posed either
in a studio or by ‘celebrity journalists (household-name newscasters from Serbian,
Croatian and Bosnian TV)’ who ‘would have far greater integrity in the eyes of
the audience than a UN journalist’ and could ‘follow-up evasive responses, much as
David Dimbleby does in the new-look “Question Time” (again usin_g recent BBC
practice to create innovation in post—YugoslaV news broadcasting).4 This format
did persist into the early UNTYV films as ‘Vox Pops’, without the household-name
journalists (an early idea to involve Goran Mili¢, the former head of the 1990-2
pan-Yugoslav broadcaster Yutel whom HTV had snubbed on his return to Zagreb,
apparently went no further than another memorandum of Head’s in March).48 The
‘Vox Pops’ were not necessarily to the taste of the officials featured — in rushes
from one interview with Rose he ends filming early, scowling as if it had been a



Historical Journal of Film, Radio and Television

waste of time — and appear not to have featured in UNTV broadcasts after 7
September 1994.%

The third sample format, ‘Split Screen’ (also ‘modelled on an old BBC
Community Programmes Unit idea’), would have seen ‘2 thoughtful journalists’
from opposite sides in the same locality ‘each present[ing] a 10 minute film, analy-
sing the current situation’ (e.g. one Serb and one Croat from Knin); UNTV would
set technical requirements and certain editorial restrictions (to avoid ‘libel, incite-
ment to violence, etc.”). By letting the films coexist back-to-back, Head hoped the
UN would be seen as ‘not attempt[ing] to arbitrate, but [ ...] a facilitator of intel-
ligent political debate between neighbours.’so This format would have been most
radical of all, requiring unprecedented courage and openness from national broad-
casters in allowing competing, thus threatening, ethnonational narratives on screen.
Such perspectives would likely have been seen as ‘enemy voices’, which broadcast-
ers typically said would offend the public when explaining why speakers, films and
music from the other side of the line had been banned: though a relevant consider-
ation for a public broadcaster, it still contributed to the politicised collectivisation
of guilt (transferring guilt from individual and institutional perpetrators of aggres-
sion on to all members of the associated ethnic group) against which UNTV would
have had to intervene in order to break the hold of the ‘media war’. It is unsur-
prising ‘Split Screen’ proved most difficult to realise, and it only lived on insofar
as UNTV films from divided front-line areas took care to interview inhabitants
from each side and let their statements speak for themselves.

These programming proposals did also allow more typical UN public informa-
tion content such as ‘the ability to make important announcements or “State of the
Nation” addresses by Mr Akashi’ (much easier if UNPROFOR had pre-negotiated
regular airtime) and promotional spots about the peacekeeping force. Head envis-
aged these as ‘UNPROFOR “commercials” — 30 second spots with high production
values, selling the UNPROFOR mission through smiling-soldiers-missing-their-fam-
ilies-but-here-to-help-Yugoslavia etc.””’ The phrasing suggested how conventional
he thought these were. This ‘explicitly propogadist [i.e. propagandist] material’
was the only element of classic UN public information operations on UNTV
(unlike UNPROFOR'’s print newsletters, which took this tone throughout the mis-
sion), and was minimised behind these more contemporary, in-depth formats, seen
as better reflecting serious journalistic practice.

A follow-up ‘TV Masterplan’ Head sent Williams on 19 March indicated that
immediate priorities were to meet Akashi and persuade him of ‘the type of program-
ming we propose; the political backup needed to get the time slots we want; and
the resources required’; to meet HTV, RTS and RTVBiH with formal proposals
immediately, aiming to air two programmes weekly from June 1994 and five pro-
grammes weekly from August; recruiting the international journalists; and hiring local
researcherfinterpreters.52 Two then—irnportant steps towards peace, an Agreernent
for Freedom of Movement in the Sarajevo Area negotiated between the BiH govern-
ment and the VRS on 17 March and a Croatia—RSK ceasefire on 23 March, might
have suggested the time was ripe to advance preparations for UNTV.

The final decision to prioritise television over radio, however, seemed to be
technical. By 23 March, the BBC radio consultants had also advised it would take

353



354

Catherine Baker

until at least late October to establish an UNPROFOR radio station, allowing time
for UN financial approvals, broadcast clearances from the Croatian/Bosnian/
Serbian/Macedonian governments, and at least four months to build transmitters;
any delays would push construction into winter and delay completion into spring
1995. Head and Williams therefore concluded ‘that television is the immediate,
and possibly long-term solution’ to UNPROFOR’s objective of communicating dir-
ectly with the post-Yugoslav public, anticipating that ‘our impact would be imme-
diate and enormous’ if UNPROFOR could transmit 10—15minutes of
programming 5-6 days a week just before the 7.30 pm news.’> In contrast to cre-
ating independent radio coverage, once the successor states’ governments had
agreed to give airtime to the UN, ‘we can be on the air in less than a month.”>*
Television now took the banner of this UNPROFOR team’s intervention in the

‘media war’.

Negotiations with broadcasters

Through April and May, UNTV’s rapidly-expanding team made their first pilot
programmes while Head and Williams contended with UNPROFOR bureaucracy
to facilitate their growth. Head, as chief producer, foresaw seven pairs of inter-
national journalists (three for features, two for video letters and one for vox
pops), with camera operators shared between them and teams filming and editing
in alternate weeks.”’ Bureaucratic conjuring enabled him and Williams to obtained
the necessary extra international posts within UNPROFOR'’s strict staffing alloca-
tions by taking over some border control positions, which (without agreements
between belligerent parties about their international borders) ‘are liable to lie
vacant for some time’.’® Since journalists from the region would not have been
permitted to cross borders where their nationality was sensitive, mobility required
the producers and camera operators to be foreign citizens, though each team
needed one ‘Serbo-Croat’ speaker.57 Technicians, editors and most administrators
besides the office manager were locally-recruited staff.

UNTV’s anticipated schedule was now two ten-minute programmes a week,
on Tuesdays and Thursdays (as it remained, despite early hopes of scaling up).
Vox Pops and Video Letters would alternate on Tuesdays (giving ‘one programme
per week about ordinary people’), and Thursday films would report the political
and social situation in chosen towns: a note on ‘Personnel Requirements’ observed
this would create ‘an automatic list of 50—100 stories... and people want to see
places [...] Only we can do this’, since only UNTV journalists had UN ID cards
and guaranteed access to UNPROFOR transport. Head now planned three pilot
programmes to show broadcasters, which his 26 April memorandum to Williams
allocated to three key purposes, ‘Peace, PR, and the Big Issues’ — a fair summary
of the plans.58 Initially, these would have been badged as distinct enough strands
for viewers to distinguish PR material from reportage: recognising the incongruity
of publicising everyday UN campaigns during an unstable conflict, Head acknowl-
edged ‘[nJo one is going to be fooled by us talking nutrition programmes when
Gorazde is falling apart’ (NATO’s first air strikes against VRS artillery positions



Historical Journal of Film, Radio and Television

around Gorazde, one of six ‘UN Safe Areas’ in BiH, had been called in a fort-
night before).

Details of the pilots indicated the range of coverage with which UNTV would
introduce itself to broadcasters. The ‘PR’ programme would contain an introduc-
tion from Akashi, then films about rebuilding houses in Pakrac (a town divided
between Croatian and RSK control), de-mining along the Croatia/RSK confronta-
tion line in Krajina (UNPROFOR’s neutrally-named ‘Sector North’) with both
sides meeting at a bridge under UNPROFOR supervision, and a personal profile
of ‘a Dutch HGV transport driver’ or similar.”” The ‘Peace’ programme would be
the video letters: a Bosniak refugee in Biha¢ writing to her family abroad; a
Zagreb actress (‘actually a Serb, but not obvious to the viewer’) to Bosniak actors
she had filmed with in Tuzla; a letter from a Croat youth or couple in Sector
North telling relatives in Zagreb they were safe; and some short letters from chil-
dren in Croatia and BiH.®" Both these plans manifested to at least some extent in
the early UNTV films: #1 in its 1994 features list, ‘Pakrac Reconstruction’
(broadcast in UNTV’s debut package on 29 July 1994), dealt with rebuilding proj-
ects on cither side of Pakrac, and #2, ‘TRANSBAT Convoy’ or ‘The Convoy’,
followed a Dutch transport battalion from the Croatian port of Metkovic to the
eastern Bosnian city of Tuzla (this film, probably made second, was less time-sensi-
tive and only aired on 14 October 1994).°!

Politics weighed heaviest on ‘Big Issues’, the only pilot for which filming had
not begun on 26 April. This was planned either as a short film about a current
front-line crisis plus an extended interview with a senior UNPROFOR figure, or
as a Croatian journalist putting questions from members of the Croatian public to
Akashi. Head saw this film as essential for UNTV’s mission, drawing on ideas of
public service journalism (‘This is the accountability programme. We face our inquisi-
tors, the people we serve’), though pragmatically drew political limits around the
pressure on Akashi (‘I don’t think we can allow a Moslem or Serb journalist to
savage Akashi at this point’, so soon after Gorazde).®” A further pragmatic choice
was to display ‘some small bias in the choice of subject matter towards material
affecting Croatians’, since UNTV was then prioritising negotiations with HTV.® In
these negotiations, UNTV’s aims of exposing national public to perspectives from
the ‘other side’ clashed directly with HTV’s hegemonic control over narratives of
the war. UNTYV staff’s contextual knowledge of the politics of HTV came both via
UNPROFOR briefing notes on post-Yugoslav media — some written by Mark
Thompson, then an analyst for the Division of Information — and through what
Croatian colleagues would have imparted in the informal ‘cultural broker’ role
that peacekeeping missions’ locally-recruited staff typically play besides their formal
roles.®*

To supplement national broadcasters’ reach, UNTV also approached local
broadcasters, with a template letter painting its negotiations with HTV positively.
Also dated 26 April, this told prospective partners that ‘[tlhe Croatian authorities
have responded with enthusiasm’ to UNPROFOR’s new emphasis on television,
and ‘[a]fter fruitful discussions with Hrvatska Radio-Televizija (HRT), we are cur-
rently producing “pilot” programmcs.’65 The letter hoped similar agreements with
RTS and RTVBiH would follow soon. An extended version of the letter, with the

3565



3566

Catherine Baker

same date, referred to ‘highly productive talks with Mr Antun Vrdoljak, Director
General of Hrvatska Radio-Televizija (HRT), and Ms Maria [Marija] Nemcic,
Director of Programmes’, making it ‘likely that we will broadcast a daily
10 minute programme immediately after the 7.30 pm news on HRT.’ ¢ This opti-
mism followed a meeting between Williams, Head and Vrdoljak on 8 April and a
follow-up meeting between Williams, Head and Nemci¢ on 12 April (where
Nemci¢ ‘expressed her openness for collaboration’ and asked for sample pro-
grammes). °7 On 12 May Head told Nemcic¢ the three pilots were ‘halfway com-
pleted’, probably ready in two weeks, and 1nv1t1ng her to nominate a Croatian
journalist to interview Akashi for the third.® Vrdoljak as well as Nemci¢ seemed
ready to cooperate at this stage, and HTV reported on air that Vrdoljak had met
Williams and praised UNPROFOR for replacing ‘the language of the army’
(UNPROFOR'’s previous, more militarised public information content) with ‘real
people of media’ and ‘the language of people who want to help, who want to
explam ? UNTV’s civilian journalists (then) seemed ostensibly more welcome at
HTV, but required some explaining even to UNPROFOR’s own troops, whom
the force commander had to remind that UNPROFOR TV journalists and photog-
raphers were civilian members of the mission and exempt from standard media
clearance procedures.70
In May and June, UNTV kept producing the pilots, and negotiating with other
strategically-important broadcasters. Head’s covering note to pilot programme
transcripts for the UN television unit in New York indicated RTVBiH had agreed
to broadcast UNTV programmes ‘twice a week at primetime from the beglnmn
of July’ (though this date would be pushed back, for unrecorded reasons).’
Macedonian Radio—Television (MRT) similarly agreed, and the first UNTV team
visited Skopje on 26 June—6 July. A British Army captain named Richard Bramford
at the UN Military Observers’ liaison office in Pale helped Head, Williams and
UNPROFOR’s Sarajevo spokesperson Claire Grimes discuss access to the RS with
a team including Radovan Karadzi¢, the RS president, himself.’ chortlng from
the RS would require improved communication between the Pale and
UNPROFOR Sarajevo press offices, access for UNTV journalists travelling from
Sarajevo, better communication between Pale and UNPROFOR HQ in Zagreb,
and an interpreter from the Military Observers’ office in Pale since Sarajevo inter-
preters could not travel there. Head still thought Karadzi¢’s authorities 7givere
but

this apparent readiness to cooperate was (typically) capriciously withdrawn, and

‘actively encouraging us to make films on their territory’ at the end of June,

UNTV would continue not to have access to VRS-controlled territory — unlike in
the RSK.

The first UNTV package, containing ‘Pakrac Reconstruction’, the ‘Timka’
video letter (by a Croat refugee in Cazin) and three Vox Pops , aired on RTVBiH
and a number of local broadcasters on 29 July 1994.7* UN planes transported
UNTV’s tapes from UNPROFOR HQ in Zagreb to its headquarters in Sarajevo,
plus the Skopje and Belgrade headquarters once MRT and Belgrade’s independent
Studio B had agreed to show the films. (Studio B bravely became ‘the only
Belgrade channel to broadcast uncensored reports from the battlefields of Bosnia’,
or at least reports not subject to MiloSevic’s censorship — among them UNTV’s



Historical Journal of Film, Radio and Television

films.75) Reaching local broadcasters, meanwhile, usually involved sending tapes
along UNPROFOR supply lines from Split to the UNPROFOR public information
officers (PIOs) in particular sectors or battalions in nearby towns, who hand-deliv-
ered tapes to broadcasters’ offices. Broadcasters in the two divided sides of
Mostar, for instance, received UNTV tapes via the PIO of the Spanish
UNPROFOR battalion there, and TV Cazin and TV Biha¢ received theirs via the
French battalion.”®

These local broadcasters all had their own political and pragmatic agendas for
cooperating with UNTV, and bringing viewers up-to-date information from places
they could not reach was only one of them. TV Jablanica’s director, for instance,
‘felt very strongly about the need for Bosnian language’ when meeting Bramford in
October 1994, suggesting he wanted UNPROFOR to endorse demands to recog-
nise Bosnian as a third language alongside Serbian and Croatian. Editors and man-
agers could attempt to sell technical services to UNTV, while their informal
connections with UNPROFOR liaisons allowed them to obtain desirable equipment
such as MTV decoders or even basic necessities like paper and spare video tapes.77

With Bosnian and Macedonian state television on board, and accepting that
UNTV would not be popular with broadcasters under Milosevic’s and Karadzic’s
control, UNTV’s most glaring gap in coverage as launch date approached was in
Croatia, where HTV had still not agreed to show the films despite its earlier
encouragement. Head reached out to one private regional station in Slavonia,
Slavonska Televizija, as a stopgap ¥ He also offered the tapes to Slovenian national
TV, though ‘[u]nfortunately at this point we have only a Croatian version of the
programme’ — unlikely to have appealed to a broadcaster so keen to distinguish
Slovenia from ‘Serbo-Croatian’ Yugoslavm) For the discontiguous RSK-occupied
territory with its capital in Knin, Head sent feeler messages to the minister of
information, Borivoj Rasuo, and the editors-in-chief at TV Krajina and TV Beli
Manastir.®® Internal distribution memoranda from the turn of July—August 1994
indicated how quickly agreements were being made and sometimes breaking
down: ‘Please note that we are now broadcasting in Macedonia’ (sending English-
language scripts alongside the English- and Croatian-language tapes for subtitling
into Macedonian), though ‘No tapes should be sent any more to Pale. Sadly, that
seems to be out of the question until further notice’ (as, indeed, it remained).®’
Yet at that stage there was still no agreement with HTV, a broadcaster which at
the start of the war had striven to get international media on its side.

UNTYV and Croatian perceptions of UNPROFOR

Despite UNTV’s first optimistic negotiations with HTV, the wider context of
HTV’s and the Croatian government’s hostility to UNPROFOR made reaching any
formal agreement a steep uphill path. Just before Williams first met Vrdoljak, a
HTV political panel show on 29 March 1994 had strongly criticised UNPROFOR’s
presence in Croatia. Its host took a sharply anti-UNPROFOR editorial line, and
panellists were divided between moderates who preferred co-operating with
UNPROFOR and others advocating a military resolution to the occupation of one-
third of Croatia’s territory by the RSK — namely, abandoning the negotiated-

3567



368

Catherine Baker

ceasefires route, withdrawing consent for UN peacekeeping and taking unilateral
military action to recapture the occupied territories.”> This would indeed occur:
the US military aid Croatia was to receive in return for signing the Washington
Agreements of January 1994 with the BiH government strengthened Croatia’s pos-
ition to choose a military resolution instead, and another year of tension between
Croatia and UNPROFOR culminated in May and August 1995 with Croatia’s
‘Flash’ and ‘Storm’ offensives against the RSK. President Franjo Tudman’s contin-
ued threats to withdraw UNPROFOR’s mandate, and evict UNPROFOR’s main
HQ from Zagreb, dogged UNPROFOR’s work throughout 1994 and early 1995.
Such hostility had arisen by 1994 because not only the Croatian government
but also many of the Croatian public expected UNPROFOR to use its military
power to intervene against Serbian aggression, just as Croatian politicians and
media had appealed to the international community to do in summer 1991 when
8 UNPROFOR’s mandate of impartiality seemed from these
Croatian perspectives to implicitly take the Serbian side. Zagreb vox pops in

the war began.

UNTV’s twelfth programme on 7 September 1994 (the last containing any) put
this opinion directly to Akashi, who replied with (probably disappointingly concili-
atory) hopes that a ceasefire and economic agreement would usher in a long-term
Croatia/RSK  peace deal ®* Passers-by defaced dusty UNPROFOR vehicles out-
doors frequently enough that UNTV’s production manager had to remind staff ‘we
need to make sure that we keep the vehicles clean’ because ‘[m]essages like
“SERBPROFOR” do not look impressive glistening in the back window of our
cars’, while in the Publications Unit locally-recruited female staff credited in
UNPROFOR News received so many threatening £h0ne—calls that their manager had
to consider removing them from the masthead. > Individuals in Tudman’s govern-
ment reputedly chafed at the Croatian state being made subservient to foreign offi-
cials and commanders, especially those from the Global South, to such an extent
they were rumoured to have demanded that a reorganised UN peacekeeping force
in Croatia should not contain African or Asian troops.8

Giving UNPROFOR access to HTV would thus have sat uncomfortably with
what had been the broadcaster’s politicised mission ever since Tudman had won
Croatia’s April-May 1990 multi-party elections and installed an ideological ally,
the writer Hrvoje Hitrec, as HRT’s first director. This mission entailed not only
supporting Tudman’s preferred narrative of the conflict but also distancing the
Croatian nation from its three chief opposites in Tudman’s vision of Croatian
nationhood: Serbdom, state socialism, and Yugoslavia. Such discursive strategies
pervaded news broadcasting and even entertainment, where editors contributed to
HRT’s (re)definition of Croatian national identity by promoting successive attempts
to create a specifically ‘Croatian’-sounding (not ‘eastern’ or ‘Balkan’) popular
music and removing songs with Serbian/Yugoslav associations from music libra-
ries.”’ Vrdoljak, Hitrec’s successor and a renowned film director, had famously
described HRT’s function as to be ‘a cathedral of the Croatian spirit’; Thompson
characterises him as an ‘extrovert, authoritarian personality’ and ‘a pillar of the
ruling HDZ [Croatian Democratic Union]’.*® Nemdi¢, then in her carly thirties
and HTV’s youngest ever programming director, represented a less ideological
current in Croatian broadcasting and was respected for her professionalism, but



Historical Journal of Film, Radio and Television

still had to work within a structure devised to lend Tudman’s government ideo-
logical and political support by shaping what content the Croatian public had mass
national access to (or not) in everyday life.

Besides resentment that UNPROFOR refused to allow Croatian journalists
across the ‘confrontation line’ to report from the RSK, HTV’s chief complaint
against UNTV (like Tudman’s against UNPROFOR itself) is likely to have been
that the UN’s professed impartiality required it to recognise the Croatian state and
the RSK’s occupying authorities as equal parties, as if both had equivalent legitim-
acy and sovereignty. Croatian officials consistently objected to any language imply-
ing the RSK had statehood, since it lacked international recognition and had
captured its territory by force — or, in Croatian terms, aggression, committed by
Serb  Democratic Party (SDS) paramilitaries and the Yugoslav People’s
Army (JNA).

Perhaps UNTV’s most serious political crisis thus occurred before its pro-
grammes had even aired, in July 1994 when the Croatian news weekly Globus
reported on a letter from UNTV to Rasuo in Knin which had purportedly been
addressed to the ‘Republic of Serb Krajina’, thus seeming to imply UNPROFOR
was recognising the RSK as a sovereign state. Hrvoje Sarini¢, the Croatian govern-
ment’s liaison with UNPROFOR, immediately denounced ‘the Editor-in-chief of
the UN television” to Akashi for writing and offermg cooperation to the informa-
tion minister of ‘Republic of Serbian Krajina’. ? Sarini¢ called this:

completely contrary to the all relevant UN resolutions and the positions of the
whole international community [ ...] Such attitude and acts ... are provoking
the justified discontent and antagonism among all citizens of the Republic of
Croatia. Therefore, the demonstrations of [Croatian] refugees agalnst
UNPROFOR, which are at present taking place, are not to be wondered at.’

Globus had, for its part, constructed a conspiracy theory around the termino-
logical slip and the fact UNPROFOR had a television unit: its headline (as trans-
lated at UNPROFOR HQ) read ‘UNPROFOR IS SECRETLY ESTABLISHING ITS
TV STATION WHOSE MANAGER IS TREATING KRAJINA AS AN
INDEPENDENT STATE!’, and the article began ‘UN Protection Forces in Croatia
are establishing their own TV network with the headquarters in Zagreb, Ilica
207°" The article claimed Williams had been recruiting journalists for it for some
months, on ‘condition, which is presumably supposed to guarantee objectivity,
[...] that they were not born on the territory of formcr Yugoslavia’, and with
‘salaries [...] very high even for Western standards.’ ? The managing editor of
HTV’s Information Service, Tomislav Marcinko (described by Thompson as
‘Vrdoljak’s right hand in the television centre’), was quoted as saying that HTV
had previously broadcast some features by UNPROFOR reporters on a programme
called Big Blue, aimed at UNPROFOR personnel, but that thereafter HTV had not
been able to accept the programming UNTV offered it: “We refused to broadcast
them because of their pronounced pro-Serb standpoints. I was not the only one to
find that thelr programmes were representing the Serb side in a partlcularly irritat-
ing way.’ ’ The article added that the head of the Croatian government’s office
for relations with UNPROFOR, Milivoj Tomas, and the state inspector for

359



360

Catherine Baker

telecommunications, Miro Beluzi¢, had not been told UNPROFOR planned to
begin broadcasting. It did quote Tomas saying he had ‘[r]ecently’ spoken to Head
‘about the possibility of filming TV features on persons living on the free territory
of Croatia and then broadcasting them as “peace messages” (the video letters);
Tomas had seen two, ‘one interview with a woman from Karlovac who has close
relatives “on the other side” and an interview with an English teacher, a refugee
from Sarajevo [...] they were about ten minutes long and there was nothing
unfair about them so I had no objections’.94 This would have been most Globus
readers’ first knowledge of UNTV, and would likely have suggested UNPROFOR
was planning a parallel broadcasting network rather than negotiating airtime on
existing national and local broadcasters. That more ambitious plan, though floated
internally in February and March, was clearly not the preferred option by early
April when Williams and Vrdoljak first met, and the fact that Vrdoljak himself had
ostensibly welcomed cooperation then was nowhere in Globus’s report.

Globus’s article caused consternation within the Division of Information, with
Williams writing to all units’ heads on 6 July to emphasise ‘that all correspondence
with national and local authorities should be cleared and signed by me before it is
sent out. You will be aware that there is great sensitivity with regard to communica-
tions addressed to Governments, whether or not they are internationally recognized’
(alluding to de facto entities like the RSK).95 A press briefing he gave the next day
explained that Globus had not published the final version but ‘a draft’ which had:

never [been] delivered to the local Serb authorities in Knin [...] Regrettably,
there was an oversight in the draft, namely the reference to the “Republika
Srpska Krajina”. No such reference was made on the letter that was delivered
to the authorities in Knin.

Williams clarified that UNPROFOR had made ‘[a] series of films [...]
addressing humanitarian issues in particular’ since he and Akashi had arrived, and
‘hoped that towards the end of July, broadcasting of programmes would begin on
Croatian television, initially twice a week in the evenings’; an investigation into
the ‘breach of security’ through which Globus had obtained the draft was underway
(though the UNTV documents do not record its outcome).””

This controversy rippled out to the Sector PIOs, with Alun Roberts (PIO for
Sector South, the southern part of Krajina) faxing Williams the next day regarding
the ‘urgency of problems surrounding correspondence from Roy to local author-
ities during May’.98 Roberts’s fax, with copies of the draft and final letters Head
had forwarded him on 24 May, stated that the drafts’ references to the RSK had
‘obviously” been deleted before dispatch of the final versions, which had just been
addressed to the Minister of Information, Knin, and TV Krajina, Knin; since the
letterhead on the translated and sent versions had differed from that on Head’s
draft, the Globus copy’s letterhead would indicate whether or not the leak had
been from the Zagreb side. Roberts suggested ‘[a] strong argument could be made
that the copy published was a draft, formulated by a new — young staff member,
which was never actually sent. And that the real correspondence was corrected
prior to submission to the local authorities on a different letter head, which was

. 99
indeed the case.’



Historical Journal of Film, Radio and Television

A week later, UNPROFOR was still fielding the repercussions. Williams
wrote a letter of reply to Globus’s editor Denis Kuljis, explaining UNPROFOR
was ‘trying to rectify previous shortcomings and encourage a dialogue with the
peoples of the Mission area, including the Croatian public’, hence ‘seeking to
expand our information output in local languages including Croatian.”'” Rather
than being ‘engaged in secret broadcasting plans’, Williams emphasised,
UNPROFOR had ‘made a number of television programmes which we hope to
broadcast in the near future in Croatia, Bosnia and FYROM’ to ‘explain
UNPROFOR'’s role and mandate to the public and others.” He added that ‘we
have had a number of successful meetings with Croatian television (HRT) and
hope to start broadcasting these programmes at the end of this month’, thus to
‘contribute to the peace process in Croatia itself’; for this reason UNPROFOR
had contacted ‘the local authorities in Knin’, though ‘I regret to report that we
have not had any favourable response [ ...] or held any discussions with them.”'""!
The article caused further embarrassment when an UNPROFOR press monitoring
report from Belgrade mentioned the Serbian tabloid Vecernje novosti had reported
on the Globus article and that Rasuo had been able to claim UNPROFOR had been
‘respecting the political reality’ (in his words) by writing ‘RSK”.'%?

UNPROFOR’s clarifications were not enough for one woman living in Senj who
had filmed a video letter for UNTV in June, and wrote to Head on 11 July to with-
draw her contribution because, having just read what must have been the Globus art-
icle, she did not want her interview shown on other broadcasters including the
RSK’s; she had thought when agreeing to take part that UNTV had Croatian govern-
mental approval.lo3 Whether this represented patriotic side-taking and/or a move to
avoid feared retribution for being perceived to have taken ‘the Serbs’ side’, the affair
had certainly dissuaded at least one individual from cooperating with the unit (though
the tape remained in UNTV’s video library and is still in the IWM archives). This
episode illustrated the stakes of language in the communication practices of peace-
keeping missions in former Yugoslavia, where choosing one place-name over another
or using grammatical details from one or other variant of what had been ‘Serbo-
Croatian’ was likely to be read as UNPROFOR standing with the relevant side.'* It
may also have contributed to HTV not joining RTVBiH in broadcasting the first
UNTV programmes later that month, though even without this incident Vrdoljak’s
HTV would have had strong reasons to demur.

UNTV’s image in the Croatian media was partially repaired with much more
sympathetic coverage from the state-owned broadsheet Vjesnik in November
1994.'%° Vjesnik’s interview with Head allowed him to affirm three main purposes
of UNTV: ‘to ensure information from areas the national television [broadcaster]
has no access to’, such as ‘the Sectors’ (the RSK) for a Croatian audience, where
UNTYV journalists’ access had enabled them to ask Croats living in an occupied vil-
lage under UN protection whether they felt safe (some had answered yes, some
no); to fulfil UNPROFOR’s belief ‘that television, as the most powerful media in
Croatia and Bosnia can begin to build bridges between those regions’, through the
video letters; and to televise Akashi’s responses to questions from the public.
Attempting to correct perceptions of UNPROFOR'’s alleged bias towards the RSK,
Head emphasised ‘[w]e are not giving the program[s] to the Knin TV nor the TV

361



362

Catherine Baker

in Beli Manastir’, because it would be ‘inappropriate’ to do so while they were
not being regularly shown on HTV’ (implicitly acknowledging the Croatian state’s
primacy over access to information on its territory). This was a much more sympa-
thetic presentation of UNTV than in Globus, even with Head having to apologise
for ‘inappropriate[ly]” political questions a UNTV journalist had asked the musician
David Byrne when he came to perform in Zagreb.106

UNTV’s access to HTV remained governed by the Croatian authorities’ deteri-
orating relationship with UNPROFOR writ large, including Tudman’s threat to
revoke UNPROFOR’s mandate altogether in January 1995, resulting in a some-
what cosmetic reorganisation of the force in Croatia as the UN Confidence
Restoration Operation (UNCRO).107 HTYV still broadcast occasional UNTV films
on its Slikom na sliku (Frame by Frame) programme (containing news reports from
foreign broadcasters), allowing it to distance UNTV’s editorial line from its own,
though records in the UNTV collection are patchy about what was shown when.
The appointment of Ivan Para¢ as HRT’s new director-general, however, warmed
HTV’s relationship with UNTV in February 1995. Head’s overtures to Para¢, stat-
ing that ‘UNTV’s aim is simply to allow information to travel across confrontation
lines’ and reminding him that UNTV could access ‘the UNPAs’ (‘UN Protected
Areas’, or RSK-occupied territory) whereas HRT could not, were returned, and
by late March HTV showed one UNTV film every Monday night on its magazine

programmes about foreign affairs and BiH.'®

This was not quite the regular access
to ‘suitable radio broadcasting frequencies and television broadcasting slots at no
cost to the United Nations’ that the UN Security Council resolution establishing
UNCRO had demanded, as Akashi had to remind Sarini¢ in April, but a better
compromise than had been possible with Vrdoljak’s HRT.'”

Relations with HTV shifted again in August 1995 after Croatia’s ‘Oluja’ offen-
sive against the RSK displaced more than 200,000 Serb civilians, and particularly
after a UNTV team discovered evidence of recent human rights abuses against
Serbs while filming in Krajina. Head sent the resultant film, ‘Krajina on Fire’, to
CNN with an urgent covering note, and successfully had it broadcast on CNN
World Report.11

complaining that American media had been covering ‘the alleged burning down of

Y HTV’s evening news reported on the broadcast with commentary

the Serbian houses in the newly-liberated territory of Croatia’ instead of threats to
Croats in Vojvodina, Banja Luka and Dubrovnik, and included the interior minister
Ivan Jarnjak stating ‘you know, with [a] camera you can do anything ... It doesn’t
show the real situation in the field.”'"" A panel show discussing foreign media
coverage of ‘Oluja’ also aired the film in full.'"? Sadly, any correspondence
between HTV and UNTV/UNPROFOR about this film, and another documenting
human rights abuses in the village of Grubori also sent to CNN, was not kept in
UNTV’s files — though UNTV did receive a reprimand from the UN’s
Department of Public Information (DPI) in New York for dealing directly with
CNN and subverting the DPI’s neutral promotional agenda.]13 The clash between
a journalistic ethic of documenting and publicising the facts and a UN institutional
ethic of conciliation was sharpest for UNTV in this stage of the conflict, exempli-
fying a tension that structured UNTV’s relationship with higher-level UN peace-
keeping in former Yugoslavia.



Historical Journal of Film, Radio and Television

Conclusion

UNTV’s origins and what became of its plans in practice, as far as its surviving
documents can show, suggest that, far from being able to stop the ‘media war’, the
institutions most implicated in that war consistently buffeted its attempts. Such
were the limits of relying on television as a means of communication when access
to airwaves was under state or para-state control — a material consequence of classic
UN peacekeeping’s principle that peacekeeping forces are only present with the bel-
ligerents’ consent. Formats that modelled democratic notions of journalism and
accountability and required the active support of senior UNPROFOR figures and/
or local journalists were hardest to realise, compared to what UNTV’s own journal-
ists could achieve with UNPROFOR flights, vehicles, IDs and PIOs facilitating their
mobility. Its most distinctive films, the video letters, could perhaps reach furthest
because, as first-person testimonies about personal relationships, they rarely referred
to politics directly — though then had to struggle harder to avoid constructing the
decontextuahzed ‘universal humanitarian subject’ of sentimental reporting on dis-
placement * Some video letters did quietly offer alternatives to the idea that soci-
ety in the region was composed of three inherently antagonistic ethnic groups, such
as Draga’s reflection on how ‘[p]eople who come from other places [in Yugoslavia]’
had undermined multi-ethnic coexistence among neighbours in Mostar, but this was
perhaps the limit of UNTV’s intervention in the ‘media war’.'"®

The asymmetries of power involved in using UNPROFOR resources and BBC
programming innovation to intervene in the ‘media war’ do deserve questioning,
since critical scholarship on peacekeeping/peacebuilding exposes the structural
inequalities and paternalistic assumptions behind post-Cold-War international peace-
builders’ faith that Western liberal models of governance would be appropriate and
successful for post-conflict societies like the Yugoslav successor states. " In the
Yugoslav wars, critics also argue, that model included a reductive picture of conflict
resolution which compressed politics to a triangular relationship between three
equally (un)deserving ethnic groups, with no space for mmorltles or alternative pol-
itical identities that were not defined within this ethnic trla.ngle 7 Yet the case of
UNTV exemplifies how, as anthropologists studying post conflict peacebuilding in
BiH have found, the so-called ‘international community’ was no monolith but ‘a
heterogeneous composite of [...] tensions, hierarchies and contradictions’.''®
UNPROFOR leaders and commanders espoused the frame of a conflict between
“three” warring “factions™
ment between them would bring peace ? UNTV’s archives, however, show the
UNTYV team conceived ‘peace’ as rooting out the dynamics of manipulation and dis-
information that had facilitated the conflict, that is, breaking the dominance of the
‘ethnic triangle” frame in public minds altogether. This framework aligned with local
independent journalism more than with many of their UNPROFOR superiors.

UNTV’s archives show less of how this team, largely composed of

and trusted that negotiating an ethno-territorial settle-

Anglophone youth and travel journalists and central European foreign correspond-
ents with local language competence, adjusted to working for a peacekeeping mis-
sion during a rapidly-changing war. Glimpses of this everyday dimension appear in
annotations, informal memos and handwritten notes but do not offer the insights
peacekeeping historians typically gain from memoir or oral history (including an

363



364

Catherine Baker

interview Head recorded for IWM in 2011).120 Even without this, however, they
document what would in any case have been the remarkable endeavour of UN
peacekeeping’s then most extensive use of television. UNTV’s unexpected bridges
between BBC community programming and post-Yugoslav independent journalists’
anti-nationalist ethos are even more remarkable within a mission widely con-
demned for inaction and over-investment in ethnopolitical balances of power, yet
the vagaries of its relationship with state broadcasters indicate the limits of its
attempted intervention in the ‘media war’.

Acknowledgements

I am grateful to Suzanne Bardgett, Henricetta Foster, Roy Head, Matt Lee and
Lucy Maxwell for comments on preliminary presentations of the research.

Disclosure statement

The author is Principal Investigator on an AHRC Research Networking Grant in
partnership with the Imperial War Museum, which holds the UNTV film and
document collection. Some former members of UNTV have seen the article before
publication.

Funding

This article is based on research funded by the Arts and Humanities Research

Council (AH/T000406/1).

ORCID
Catherine Baker http:/ /orcid.org/0000—0002—3991 -7946

Notes

1. Sandra Basi¢-Hrvatin, ‘Television and National/Public Memory’, in Bosnia by
Television, ed. James Gow, Richard Paterson and Alison Preston (London: BFI,
1996), 63—71; Mark Thompson, Forging War: The Media in Serbia, Croatia, Bosnia
and Hercegovina, 2nd ed. (Luton: University of Luton Press, 1999), 150-66;
Zala Volcic, “The Machine That Creates Slovenians”: the Role of Slovenian
Public Broadcasting in Re-Affirming and Re-Inventing the Slovenian National
Identity’, National Identities 7, no. 3 (2005): 287-308.

2. Rade Veljanovski, ‘Turning the Electronic Media Around’, in The Road to War
in Serbia: Trauma and Catharsis, ed. Nebojsa Popov (Budapest: CEU Press,
2000), 565—86; Thompson, Forging War, 1; Dubravka Zarkov, The Body of War:
Media, Ethnicity, and Gender in the Break-Up of Yugoslavia (Durham, NC: Duke

University Press, 2007), 2. Thompson’s analysis also covers Bosnian media.



10.

11.

12.

13.

14.

Historical Journal of Film, Radio and Television

Bojana Susak, ‘An Alternative to War’, in Road to War, ed. Popov, 479-508;
Thompson, Forging War, 101-3, 224-36; Kemal Kurspahi¢, Prime Time Crime:
Balkan Media in War and Peace (Washington, DC: US Institute of Peace Press,
2003), 98-100.

Martin Bell, ‘The Journalism of Attachment’, in Media Ethics: a Philosophical
Approach, ed. Matthew Kieran (London: Routledge, 1998), 15-22; Gow,
Paterson and Preston, ed., Bosnia by Television; Gregory Kent, Framing War and
Genocide: British Policy and News Media Reaction to the War in Bosnia (New York,
NY: Hampton Press, 2006); David Campbell, ‘Atrocity, Memory,
Photography: Imagining the Concentration Camps of Bosnia — The Case of ITN
Versus Living Marxism, Part 1°, Journal of Human Rights 1, no. 1 (2002): 1-33
(Part 2, JHR 1, no. 2 (2002): 143-72).

Dona Kolar-Panov, Video, War and the Diasporic Imagination (London:
Routledge, 1996).

The Former Yugoslav Republic of Macedonia has been known as North
Macedonia since 2019.

United Nations Security Council, ‘Report of the Secretary-General Pursuant to
Resolution 908 (1994)’, September 17, 1994, 9, https://undocs.org/
pdf?symbol=en/S/1994/1067 (accessed May 19, 2020).

Kseniya Oksamytna, ‘Policy Entreprencurship by International Bureaucracies:
the Evolution of Public Information in UN Peacekeeping’, International
Peacekeeping 25, no. 1 (2018): 79-104, 94.

Monroe E. Price, ‘Information Intervention: Bosnia, the Dayton Accords, and
the Seizure of Broadcasting Transmitters’, Cornell International Law fournal 33
(2000): 67112, 82.

E.g. Thomas Keenan, ‘Publicity and Indifference (Sarajevo on Television)’,
PMLA 117, no. 1 (2002): 104-16; Dubravka Zarkov, ‘Warriors: Cinematic
Ontologies of the Bosnian War’, European journal of Women’s Studies 21, no. 2
(2014): 180-93.

E.g. Lina Marie Holguin, ‘The Media in Modern Peacckeeping’, Peace Review
10, no. 4 (1998): 639—45; Dan Lindley, ‘Untapped Power?: the Status of UN
Information Operations’, International Peacekeeping 11, no. 4 (2004): 608—24;
Mark Alleyne, ‘Manufacturing Peace Through International Communication
Policies: United Nations Public Information Strategy in Guatemala 1996-2004",
Communication, Culture and Critique 1 (2008): 163—78; Michelle Betz and Helene
Papper, ‘UN Peacekeeping Radio: the Way Forward’, in Communication and
Peace: Mapping an Emerging Field, ed. Julia Hoffmann and Virgil Hawkins
(London: Routledge, 2015), 163-79.

Marko Attila Hoare, ‘The Bosnian War’s Forgotten Turning Point: the Bihal
Crisis of Autumn 1994’ Journal of Slavic Military Studies 24, mno. 1
(2011): 88-114.

On Radio Zid, see Larisa Kurtovi¢, ‘The Paradoxes of Wartime “Freedom”:
Alternative Culture During the Siege of Sarajevo’, in Resisting the Evil: (Post-
)Yugoslav Anti-War Contention, ed. Bojan Bilic and Vesna Jankovi¢ (Baden-Baden:
Nomos, 2012), 197-224.

Alleyne, ‘Manufacturing Peace’, 168.

365


https://undocs.org/pdf?symbol=en/S/1994/1067
https://undocs.org/pdf?symbol=en/S/1994/1067

366

Catherine Baker

15.
16.

17.

18.

19.

20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.

27.
28.
29.
30.
31.
32.

33.
34.

35.

36.
37.
38.
39.

40.

41.

Kurtovi¢, ‘Paradoxes’, 203.

‘Radio Zid’, UNT 414, Film Collection, Imperial War Museum (IWM)).
Further ‘UNT’ references are from this collection.

On Akashi and Srebrenica, see Hamza Kardcic, ‘Commemorating Srebrenica:
Introduction to the Special Issue’, Journal of Muslim Minority Affairs 35, no. 3
(2015): 32933, 329.

Memorandum from Shannon Boyd to Thorvald Stoltenberg, November 29,
1993, Box 20791d (‘Michael Williams — Radio File’), Document Collection,
IWM. Further archival document references are from this collection.
‘UNPROFOR Public Information Overview Assessment’, [November 1993],
Box 20791d (‘Michael Williams — Radio File’).

‘UNPROFOR Public Information Overview Assessment’.

Ibid.

Ibid.

Ibid.

Alleyne, ‘Manufacturing Peace’, 169.

See Thompson, Forging War, 166.

Fax from Nancy Sette to Michael Clark, December 15, 1993, Box 20791.d
(‘Roy: Radio: Consultancy’).

Memorandum from Gianfranco Longo to Shannon Boyd, January 19, 1994,
Box 20791.d (‘Roy: Radio: Consultancy’).

Memorandum from Roy Head (RH) to Michael Williams (MW), ‘Two
Proposals for Immediate Action’, Box 20791.d (‘Roy: Radio: Status Reports’).
‘Two Proposals’.

Ibid.

Memorandum from MW to Yasushi Akashi, ‘Radio UNPROFOR’, February
14, 1994, Box 20791.d (‘Michael Williams — Radio File’), 1.

‘Radio UNPROFOR’, 1.

Ibid., 3.

‘Radio  UNPROFOR’, 2. See Monroe Price, ‘Public Diplomacy and the
Transformation of International Broadcasting’, Cardozo Arts and Entertainment Law
Journal 21 (2003): 51-86, 55.

Memorandum from Rob Williamson to MW, ‘Proposal for an UNPROFOR
Radio Broadcasting Station’, February 11, 1994, Box 20791.d (‘Michael
Williams — Radio File’),

Memorandum from RH to MW, ‘Radio UNPROFOR — What Is To Be
Done?’, February 17, 1994, Box 20791.d (‘Michael Williams — Radio File’), 1.
‘What Is To Be Done?’, 2.

Ibid., 4.

See Eric D. Gordy, The Culture of Power in Serbia: Milosevic and the Destruction of
Alternatives (University Park: Pennsylvania State University Press, 1999).
Tadeusz Mazowiecki, ‘Situation of Human Rights in the Territory of the
Former Yugoslavia: Sixth Periodic Report’, E/CN.4/1994/110, February 21,
1994, Box 20791.b (‘Human Rights’), 21, 52.

Memorandum from RH to W. J. Baldie, March 1, 1994, Box 20791.d (‘Roy:
Radio: Consultancy’); fax from Alan Taylor to RH, March 2, 1994, Box



42.

43,
44,

45.
46.

47.
48.

49.

50.
51.
52.
53.

54.
55.
56.

57.
58.

59.

60.
61.

62.
63.
64.

Historical Journal of Film, Radio and Television

20791.d (‘Roy: Radio: Consultancy’); memo from MW to W. ]. Baldie,
March 16, 1994, Box 20791.f (‘TV Unit: Immediate Plans’).

Memorandum from RH to MW, ‘Television as a Key Player in our
Information Strategy’, March 3, 1994, Box 20791.f (‘Roy: TV File: L-T
Strategy’), 1.

‘Television as a Key Player’, 1.

Giles Oakley and Peter Lee-Wright, ‘Opening Doors: the BBC’s Community
Programme Unit 1973-2002’, History Workshop Journal 82 (2016): 213-34.
Hinting at the circuits of exchange between Yugoslav wars coverage and BBC
community programming, the 1994 Video Nation Shorts were inspired by
BBC2’s two-minute Sarajevo: a Street Under Siege features, shown before
Newsnight in autumn 1993: Oakley and Lee-Wright, ‘Opening Doors’, 229.
‘Television as a Key Player’, 1 (emphasis original).

‘Draga’, UNT 206; ‘Nada — Response’, UNT 571; Andy Johnstone, ‘United
Nations Television in the Former Yugoslavia’, manuscript, De Montfort
University, 12.

‘Television as a Key Player’, 2 (emphasis original).

Memorandum from RH to MW, ‘TV Masterplan: Priorities and Action
Needed’, March 19, 1994, Box 20791.e (‘Roy: Budget’). On Yutel, sce
Ljubica Spaskovska, ‘Landscapes of Resistance, Hope and Loss: Yugoslav Supra-
Nationalism and Anti-Nationalism’, in Resisting the Evil, ed. Bili¢ and Jankovi¢,
37-61, 56-7. On Mili¢, see Thompson, Forging War, 16-19.

‘Vox Pops (Unedited Rushes)’, July 1994, UNT 403X; ‘Transmissions’,
January 6, 1995, Box 20791.d (‘Distribution’).

‘Television as a Key Player’, 1-2.

‘Television as a Key Player’, 2.

‘TV Masterplan’.

Memo from MW (drafted by RH) to Yasushi Akashi, ‘Immediate Possibilities
for Television’, March 23, 1994, Box 20791.f (‘Roy: TV File: L-T
Strategy’), 1.

‘Immediate Possibilities’, 2.

‘Personnel Requirements’, Box 20791.f (‘Roy: TV File: L-T Strategy’), 2.
Memorandum from MW to W. ]J. Baldie, May 5, 1994, Box 20791.e
(‘Roy: Budget’).

‘Personnel Requirements’, 2.

Memorandum from RH to MW, ‘Pilot Programmes’, April 26, 1994, Box
20791.f (“TV Unit: Immediate Plans’), 1.

Naming the four RSK-occupied areas after compass-points avoided siding with
either Croatian or RSK territorial claims.

‘Pilot Programmes’, 3.
‘Pakrac Reconstruction’, UNT 295; ‘TRANSBAT Convoy’, UNT 305;
“Transmission’.

‘Pilot Programmes’, 4.

Ibid., 1.

Clippings with commentary by Mark Thompson, Box 20791.c (‘Media’). On
locally-recruited staff as cultural brokers, see Michael Kelly and Catherine

367



368

Catherine Baker

65.

66.
67.

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.
75.

76.

77.

78.
79.

80.

Baker, Interpreting the Peace: Peace Operations, Conflict and Language in Bosnia-
Herzegovina (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013), 164—9. This was not the
same journalist who became BBC Director-General in 2004—12.

RH, ‘United Nations Television’, April 26, 1994, Box 20791.h (‘UNTV:
Detailed Info. Sheet’).

Ibid.

Letter from MW to Antun Vrdoljak, April 21, 1994, Box 20791.d (‘Roy: TV:
HTV’). An incomplete draft of the same letter (Box 20791.d (‘Roy: TV:
HTV’)) gave more ideas about possible weekly strands, including a young

«

people’s programme, “‘video letters” from individuals who are separated from
family and friends’, and a strand for refugee issues: perhaps these would have
filled out the five-days-per-week schedule.

Letter from RH to Maria Nemci¢, May 12, 1994, Box 20791.d (‘Roy:
TV: HTV).

Memorandum from MW to RH, ‘What They Said About Us on HTV’, [c.
April 8, 1994], Box 20791.d (‘Roy: TV: HTV’).

Memorandum from force commander to all UNPROFOR military personnel,
April 27, 1994, Box 20791.e (unlabelled brown wallet).

Fax from RH to Steve Whitehouse, [May/June 1994], Box 20791.c
(‘UNTV—New York Communications’).

Letter from Richard Bramford to RH, June 20, 1994, Box 20791.d (‘TV
Stations’). Bramford later left the Army and joined UNTV himself.

RH to MW, ‘Monthly Report on TV Unit’, July 1, 1994, Box 20791.f (‘TV
Unit: Immediate Plans’).

“Transmissions’.

Romana Dobnikar-Seruga, ‘In Peace as in War’, Index on Censorship 4 (1996):
18-21, 19.

Memorandum from Richard Bramford to RH, ‘Prcliminary Distribution Recce
for UNTV Programmes in Bosnia — Sector South-West and Sector North-East’,
October 10, 1994, Box 20791.d (‘TV Stations’), 1; Memorandum from RH to
production manager, programme producers, Dajana and Tomislav, ‘Distribution
(2):  Ammendment’, [late July 1994], Box 20791.f (‘Roy: Radio:
Maps: Geog’).

‘Preliminary Distribution Recce’, 2; fax from Andy Burridge to RH, August 3,
1995, Box 20791.d (‘Distribution’); memorandum from Richard Bramford to
RH and Caroline Hopkins, ‘Distribution of UNTV Programmes in Bosnia’,
November 4, 1994, Box 20791.d (‘TV Stations’), emphasis original. UNTV
recorded Serbian-language and Croatian-language versions of its films, but
demands to recognise Bosnian as a separate language were only just emerging:
see Robert D. Greenberg, Language and Identity in the Balkans: Serbo-Croatian and
its Disintegration (Oxford: Oxford University Press, 2005), 135-58.

Letter from RH to Dario Topic, July 28, 1994, Box 20791.d (‘TV Stations’).
Letter from RH to Janez Lomberger, July 28, 1994, Box 20791.d (‘TV
Stations’. On Slovenian television’s language policy, see Volcic, ““Machine”.
Letter from RH to Borivoj Rasuo, May 24, 1994, Box 20791.d (‘TV
Stations’); letter from RH to Dubravka Keni¢, May 24, 1994, Box 20791.d



81.

82.

83.

84.

85.

86.

87.

88.

89.

90.
91.

92.
93.
94.
95.

96.

97.

98.

99.
100.
101.

Historical Journal of Film, Radio and Television

(‘TV Stations’); letter from RH to Marko Mrda, May 24, 1994, Box 20791.d
(‘Sector East TV’).

Memorandum from RH to production manager, programme producers, Dajana
and Tomislav, ‘Distribution (3): Further Addition’, Box 20791.f (‘Roy: Radio:
Maps: Geog’); ‘Distribution (2): Ammendment’.

Dubravka Dostal, ‘Croatian TV: the “TV Parliament” Program: Tuesday, 29
March, 1994°, Box 20791.d (‘Roy: TV: HTV’).

Ivana Poli¢, “Stop the War in the Name of Children”: Children and Nation
Building Through Croatian Patriotic Music (1991-1992)’,  Contemporary
Southeastern ~ Europe 6, no. 2 (2019): 38-56, 43—6, http://www.
contemporarysce.org/sites/default/files/papers/polic_croatian_patriotic_music.
pdf (accessed May 27, 2020).

‘UNTV Programme No. 12°, September 7, 1994, UNT 443.

Memo from Whit[ney Taylor] to TV unit staff, ‘Cars’, July 13, 1994, Box
20791.f (‘Roy: Radio: Maps: Geog’); memorandum from Marc McEvoy to
MW, ‘Monthly Report’, October 31, 1994, Box 20791.f (‘UNHCR’).

Brendan O’Shea, The Modern Yugoslav Conflict 1991—1995: Perception, Deception
and Dishonesty (London: Routledge, 2005), 145.

See Catherine Baker, Sounds of the Borderland: Popular Music, War and Nationalism
in Croatia since 1991 (Farnham: Ashgate, 2010).

Sharon Fisher, Political Change in Post-Communist Slovakia and Croatia: from
Nationalist to Europeanist (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2006), 114;
Thompson, Forging War, 154—5. Tudman founded HDZ in June 1989.

Letter from Hrvoje Sarini¢ to Yasushi Akashi, July 5, 1994, Box 20791.d (‘TV
Krajina’). The English translation called Rasuo’s post ‘Minister of Finance’, but
the Croatian-language letter read ‘Ministar informacije’ (Minister of
Information).

Sarini¢ to Akashi, July 5, 1994.

‘Scandalous!’, July 8, 1994, Box 20791.d (‘TV Krajina’), 1. Ilica 207 was
UNPROFOR HQ'’s street address.

‘Scandalous!’, 2.

Thompson, Forging War, 155; ‘Scandalous!’, 2.

3.

Memorandum from MW to Patricia Marchisio, Yuriy Chizhik, Simo Vaaitainen,

‘Scandalous!’

Marc McEvoy, RH, Jeff Heyman and Paul Risley, ‘Correspondence with
Authorities’, July 6, 1994, Box 20791.d (‘TV Krajina’).

UNPROFOR Press and Information, ‘Press Briefing, HQ Zagreb — Thursday, 7
July 94, July 7, 1994, Box 20791.d (‘TV Krajina’).

‘Press Briefing’.

Fax from Alun Roberts to MW, July 8, 1994, Box 20791.d (‘TV Krajina’); fax
from RH to Alun Roberts, May 24, 1994, Box 20791.d (‘TV Krajina’),
forwarding the letters to Keni¢ and Rasuo.

Roberts to MW, July 8, 1994.

Letter from MW to Denis Kuljis, July 11, 1994, Box 20791.d (‘“TV Krajina’).
MW to Kuljis, July 11, 1994.

369


http://www.contemporarysee.org/sites/default/files/papers/polic_croatian_patriotic_music.pdf
http://www.contemporarysee.org/sites/default/files/papers/polic_croatian_patriotic_music.pdf
http://www.contemporarysee.org/sites/default/files/papers/polic_croatian_patriotic_music.pdf

370

Catherine Baker

102.

103.

104.

105.

106.

107.

108.

109.

110.
111.

112.

113.

114.

115.
116.

117.

[Extract from UNPROFOR Civil Affairs Belgrade press monitoring], July 13,
1994, Box 20791.d (“TV Krajina’).

Letter from K— P— to RH, July 11, 1994, Box 20791.f (miscellancous).
Louise Askew, ‘Clinging to a Barbed Wire Fence: the Language Policy of the

International Community in Bosnia-Herzegovina since 1995’ (PhD diss.,
University of Nottingham, 2011), 203—16.

Ivancica Knapié, ‘Televizija opasnog zivljenja’, Vjesnik, November 11, 1994,
Box 20791.d (blue UNPROFOR folder’.

The journalist had apparently asked why Byrne was not also performing in
Belgrade, and what Byrne thought about Serbian music cassettes illicitly being
sold in Zagreb — a well-known way in which Croatian listeners remained in
community with Serbian musical culture, even though Croatian record shops
had taken Serbian music off sale when war broke out (see Baker, Sounds of the
Borderland, 178).

Darya Pushkina, ‘Towards Successful Peace-Keeping: Remembering Croatia’,
Cooperation and Conflict 39, no. 4 (2004): 393—415, 407.

Letter from RH to Ivan Para¢, February 7, 1995, Box 20791.d (‘Roy: TV:
HTV’); Letter from Ivan Para¢ to RH, February 22, 1995, Box 20791.d
(‘Roy: TV: HTV’); memorandum from RH to MW, ‘Monthly Report on
Television Unit’, [c. March 31, 1995], Box 20179.c (‘Roy: UN
Reports’), 1.

UNSCR 981, ‘Establishment of the UN Confidence Restoration Operation in
Croatia (UNCRO)’, March 31, 1995, http://unscr.com/en/resolutions/doc/
981 (accessed May 22, 2020); Letter from MW to Ivan Parac, April 10, 1995,
Box 20791.d (‘Roy: TV: HTV’).

Fax from RH to Octavia Nasr, [August 1995], Box 20791.d (‘CNN’).

‘Dnevnik (7.30pm TV News) — August 17°, August 17, 1995, Box
20791.d (‘CNN’).

‘Media Aspects of Operation Storm — Broadcast 29/8/95’, [c. August 29,
1995], Box 20791.d (‘CNN’).

Faxes from Frangois Giuliani to RH, August 23/30, 1995, Box
20791.d (‘CNN’).

See Liisa H. Malkki, ‘Speechless Emissaries: Refugees, Humanitarianism, and
Dehistoricization’, Cultural Anthropology 11, no. 3 (1996): 377404, 378.
‘Draga’.

E.g. David Chandler, Bosnia: Faking Democracy after Dayton, 2nd ed. (London:
Pluto, 2000); Stefanie Kappler and Oliver Richmond, ‘Peacebuilding and
Culture in Bosnia and Herzegovina: Resistance or Emancipation?’, Security
Dialogue 42, no. 3 (2011): 261-78; Séverine Autesserre, Peaceland: Conflict
Resolution and the Everyday Politics of International Intervention (Cambridge:
Cambridge University Press, 2014).

David Campbell, ‘Apartheid Cartography: the Political Anthropology and
Spatial Effects of International Diplomacy in Bosnia’, Political Geography 18
(1999): 395435, 400; see also Brendan Simms, Unfinest Hour: Britain and the
Destruction of Bosnia (London: Allen Lane, 2001).


http://unscr.com/en/resolutions/doc/981
http://unscr.com/en/resolutions/doc/981

118.

119.

120.

Historical Journal of Film, Radio and Television

Kimberley Coles, Democratic Designs: International Intervention and Electoral
Practices in Postwar Bosnia-Herzegovina (Ann Arbor: University of Michigan Press,
2007), 39.

Gerard Toal and Carl T. Dahlman, Bosnia Remade: Ethnic Cleansing and its
Reversal (Oxford: Oxford University Press, 2011), 149.

Roy Head, interview with Lucy Maxwell, 2011, IWM Sound Archive 33284.

Notes on contributor

Catherine Baker is Senior Lecturer in 20th Century History at the
University of Hull. Her books include Sounds of the Borderland: Popular Music,
War and Nationalism in Croatia since 1991 (2010), Interpreting the Peace: Peace
Operations, Conflict and Language in Bosnia-Herzegovina (2013, with Michael
Kelly), Race and the Yugoslav Region: Postsocialist, Post—Cotyqict, Postcolonial?
(2018), and the edited volume Making War on Bodies: Militarisation,
Aesthetics and Embodiment in International Politics (2020).

371



	Abstract
	UNTV, peacekeeping and television in 1994
	UNPROFOR turns to TV
	UNTV’s planned programming
	Negotiations with broadcasters
	UNTV and Croatian perceptions of UNPROFOR
	Conclusion
	Acknowledgements
	Disclosure statement
	Funding
	Orcid


