
1 
 

This is a pre-copyedited, author-produced version of an article accepted for publication in French 

History following peer review. The version of record, Imogen Long; A powerful political platform: 

Françoise Giroud and L’Express in a Cold War climate, French History, Volume 30, Issue 2, 1 June 

2016, Pages 241–258, is available online at: https://doi.org/10.1093/fh/crw001. 

A powerful political platform: françoise giroud and l’express in a cold war 

climate 

 

Imogen Long 

 

Abstract 

Founded in 1953 by Jean-Jacques Servan-Schreiber and Françoise Giroud, L’Express was a 

politically committed outlet predominantly led by Giroud’s strong editorial direction until its 

rebranding in 1964 along the lines of Time magazine.  Its goals were clear: to encourage 

modernization in French cultural and economic life, to support Pierre Mendès France and to 

oppose the war in Indochina.  This article investigates Giroud’s vision of the press, her 

politics and her journalistic dialogue with other significant actors at a complex and pivotal 

juncture in French Cold War history. Giroud opened up the columns of L’Express to a diverse 

range of leading writers and intellectuals, even to those in disagreement with the publication, 

as the case study of Jean-Paul Sartre highlighted here shows.   In so doing, Giroud’s 

L’Express constituted a singularly powerful press platform in Cold War France. 

 

I 

https://doi.org/10.1093/fh/crw001


2 
 

For Kristin Ross, the “ideal couple”’ of Giroud and Servan-Schreiber at the helm of 

L’Express echoed the pairing of Sartre and Beauvoir; 1 yet Giroud and Servan-Schreiber were 

a duo with a different outlook, focused on economic development and the modernization of 

French society along American lines. The self-styled ‘gens de maintenant’2 therefore used 

L’Express as a platform to wake up ‘la France [qui] dort’3 and press their programme of 

liberal, capitalist modernization and decolonization and, as Pierre Mendès France was the 

politician connected with these two aims, they channelled their energies into his election as 

Président du Conseil.  

As Edward Welch notes, it was Giroud’s view that  L’Express constituted ‘a groupe 

de gens qui voulaient de toutes leurs forces faire “décoller” la France’4. This is a direct 

reference to the US Cold War economics of W. W. Rostow,5 with ‘décoller’ equating to ‘take 

off’ which was a key term in Rostow’s theory of a five-stage process of modernization, then 

highly popular among advocates of liberal capitalist development. L’Express placed their 

hopes in Mendès France as a means to deliver their desired goal of an opened-up liberal 

market economy. L’Express settled on Mendès France as he was broadly sympathetic to a the 

creation of a mass consumer economy even if he was at heart a believer in state regulation 

and planning and in fact at some distance from the liberal economics espoused by Rostow 

and other Anglo-American economists. This was a paradox highlighted by Giroud herself, 

deeming him to be a ‘planificateur, mais partisan résolu de l’économie de marché, autoritaire 

                                                           
1 K. Ross, Fast Cars, Clean Bodies: Decolonization and the Reordering of French Culture (Cambridge, MA,  
1996),  144.   
2 The front cover of the second anniversary issue incorporated a quotation by Molière, ‘Les anciens, monsieur, 
sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant’, L’Express, 14 May 1955, 1. 
3 The phrase used on the front cover on 30 April 1955. 
4 Giroud, Si je mens, 142 cited by E.Welch in ‘Commitment, Commercialism and the Dawning of Image 
Culture: The First Years of L’Express’,  Web Journal of French Media Studies, 4 (2001). 
http://wjfms.ncl.ac.uk/express.htm 
5 See W. W. Rostow, The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto (New York, 1991 [1960]), 
12. 

http://wjfms.ncl.ac.uk/express.htm


3 
 

mais démocrate, libéral et fermement attaché aux formes parlementaires dont il eût aimé 

qu’elles fonctionnent à l’anglaise, vigoureusement hostile au communisme’.6  

The desire to see Mendès France succeed in these two interrelated goals of economic 

modernization and decolonization galvanized Françoise Giroud at L’Express.  Complex and 

at times contradictory, she cuts a polemical figure7 whose editorial policy and writings played 

an important role in securing greater rights for others in the context of her contribution to 

Cold War French cultural life, an era which Luc Boltanski has identified as ‘somewhat 

forgotten or repressed, the period from the Liberation to the beginning of the 1960s’.8  Giroud 

started life as France Gourdji in Switzerland in1916, later reworking her Turkish father’s 

surname.  Brought up in France, Giroud experienced a difficult adolescence and left school at 

fourteen to enter secretarial college.9 Collaborative scriptwriting provided Giroud with the 

initial impetus for her writing career and she worked in a scriptwriter capacity with film 

directors on a number of films including La Grande Illusion with Jean Renoir.   Giroud then 

had fiction published in regional newspapers during the Second World War.  France-

Dimanche published a series of her society portraits, the idea for which was inspired by The 

New Yorker magazine.  As a result of the success of these works, Giroud was invited to 

contribute to the new women’s magazine Elle with Hélène and Philippe Lazareff in the 

immediate post-war period and soon became its editor.   

                                                           
6 Ibid, 159. 
7 Françoise Giroud courted controversy by rejecting the notion that she was a feminist, a statement likely to 
attract opprobrium as Secrétaire d’état à la condition féminine. See F. Giroud, Si je mens (Paris, 1972), 72. 
3 L. Boltanski, ‘Visions of American Management in Post-War France’, Theory and Society, 12 (1983), 375-
403, 375. 
9 C. Ockrent states that Giroud was born in Geneva in Françoise Giroud: Une ambition française (Paris, 2003), 
40 while L. Adler gives her birthplace as Lausanne in Françoise (Paris, 2011), 24. Giroud’s sister was deported 
and Giroud herself was arrested by the Nazis in 1944.  For more on Giroud’s wartime experiences see R.L. 
Ramsay, ‘Françoise Giroud: Rewriting Maternal Legacies and Paternal Authority’, in French Women in 
Politics: Writing Power, Paternal Legitimization and Maternal Legacies (Oxford, 2003), 225-251, 236.  As 
Emmanuelle Ménage’s 2015 television documentary Un jour, un destin contends, Giroud was reluctant to 
explore her Jewish origins. 



4 
 

It was while at Elle that she wrote a series of articles on women’s issues, including an 

exhortation to French women to exercise their newly acquired right to vote.10 In 1953, she 

left the security of Elle Magazine to co-found the political weekly L’Express with Jean-

Jacques Servan-Schreiber with whom, although he was married to writer Madeleine Chapsal, 

Giroud also established a romantic relationship.  Giroud remained almost continuously for 

twenty years at L’Express save for a brief hiatus starting on 12 May 1960, when the non-

professional relationship between Giroud and Servan-Schreiber broke down, until her return 

on 8 June 1961.11 She finally ended her link with L’Express in 1974 when, in an extension of 

the commitment she had exhibited in its pages, she entered the mainstream political arena. 

 Throughout her career as editor and author of over a thousand articles, Giroud had 

made her commitment to advancing the position of women in French society apparent; she 

had advocated women’s gaining independence from men economically via their professional 

development and had promoted the right of women to determine the fate of their own bodies 

in matters of contraception and abortion.  Taking the opportunity to further women’s position 

in French society, Giroud accepted President Giscard d’Estaing’s invitation to become the 

first minister for women’s rights as Secrétaire d’état à la condition féminine despite her 

political allegiance to the defeated Socialist candidate, François Mitterrand.  She departed her 

post in 1976 for the more influential, better resourced position as Ministre de la culture which 

she left a year later.  Although she subsequently became involved in Servan-Schreiber’s 

Radical party, acting at its vice-president from 1977-1979,12 Giroud realized that she was at 

her most effective when using her pen as her principal way of speaking out as she had done at 

L’Express.  

                                                           
10 See C. Duchen, Women’s Rights and Women’s Lives in France 1944-1968 (London, 1994). 
11 See J. Duquesne, Françoise Giroud: une plume engagée à L’Express (Paris, 2013), 60-61. 
12 For more on Giroud’s political career see R.L. Ramsay, French Women in Politics,  225-251. 



5 
 

Giroud’s editorials often reflected the voice of a younger generation epitomized by 

the nouvelle vague phenomenon, an epithet coined via the L’Express survey13  which sought 

the opinions of this new generation. By tuning into the zeitgeist in this way, Giroud 

undoubtedly became a key actor in the post-war cultural landscape of France; evidence of the 

recognition of her role can be found in her presence  in Jacques Julliard and Michel Winock’s 

Dictionnaire des intellectuels, where she is one of the few women (only around forty of the 

thousand entries are women) and her  involvement at L’Express is seen by the  editors of this 

intellectual Who’s Who  as a significant factor in her inclusion,14 pointing toward a growing 

acceptance of a specific form of a more popular, magazine journalism as a legitimate 

mechanism by which to intervene in public affairs and, tellingly, to a changing perception of 

the identity of the intellectual her/himself  whereby professional journalists could come to 

fulfil these same functions as moral guide and arbiter of public debate.   

The key role played by L’Express in Cold War France points to the changing nature 

of the channels open to public intellectuals in a post-war climate, calling to mind the analysis 

offered by Régis Debray in Le Pouvoir intellectuel en France.15  In this text Debray identified 

a three phase evolution from the academic milieu to the journal (with key examples being Les 

Temps modernes 16 or Emmanuel Mounier’s Esprit 17), finally followed by the domination of 

the media cycle in the age of radio, television and, by extension, to which we can now add 

the internet and social media. Although Niilo Kauppi critiques this approach as an ‘overly 

simplistic and polemical vision of these changes’, 18  Debray’s proposal is still useful 

                                                           
13 The initial 24 questions in association with l’I.F.O.P. were launched on  3 Oct 1957, 18-1.   Interim findings 
were published such as “Nouvelle Vague” Français, Que voulez-vous?’17 Oct., 9-11 and ‘Les Femmes parlent’, 
24 Oct., 29-31 regularly until Christmas 1957 when the survey was brought to a close. Giroud took a personal 
interest in these individual testimonies because ‘c’est au coeur que les réponses frappent d’abord’, L’Express, 24 
October, 1957, 2.  
14Dictionnaire des intellectuels, ed. J. Julliard and M. Winock,  (Paris, 1996), 648. 
15 R. Debray, Le Pouvoir intellectuel en France (Paris, 1979). 
16 Julliard and Winock,  Dictionnaire des intellectuels,  1100-1102. 
17 Ibid., 448-450. 
18 N. Kauppi, French Intellectual Nobility: Institutional and Symbolic Transformations in the Post-Sartrian Era 
(Albany, 1996), 175. 



6 
 

inasmuch as he draws our attention to the transformation of the methods available to writers 

and intellectuals to make interventions in the public sphere in the twentieth century. 

Aware of this evolution, both Giroud and Sartre in their own ways recognised the 

growing importance of the journalist and accord artistic value to journalistic production, 

pointing to an increased valorisation in the literary qualities of the written press. Indeed, 

Giroud endorses Sartre’s view announced in Les Temps modernes of 1945 that ‘le reportage 

fait partie des genres littéraires et qu’il peut devenir un des plus importants d’entre eux’.19  In 

his well-known defence of ‘littérature engagée’, Qu’est-ce que la littérature?, 20 Sartre 

emphasises the importance of journalism and criticises the abstract poet for denying the 

fundamental human condition, reminding us that, put simply, a writer is a speaker: ‘Un 

écrivain c’est un parleur, il désigne, démontre, ordonne, refuse, interpelle, supplie, insulte, 

persuade, insinue.’21  Through his insistence on the equation between words and action 

(‘parler c’est agir’),22 Sartre’s view on the functionality of language resembles Giroud’s 

pronouncements: she too values plain, concise prose, and its potential to make an impact in 

the real world noting: ‘L’écriture m’a été une arme de combat.’ 23 This was true of writing in 

L’Express, where, under Giroud’s inclusive editorial policy, established writers and 

journalists such as Mauriac, Malraux and Camus, as well as Sartre, came together in its 

columns to speak out on pressing issues of the day, embodying a range of positions from 

conservative Gaullism to several hues of Socialism. 

II 

L’Express came into being principally because Jean-Jacques Servan-Schreiber was keen to 

establish his own vehicle to set out plainly his support for the Radical Party and its leader, 

Mendès France, as a way to bring about modernization and decolonization and had already 

                                                           
19 J-P Sartre in Les Temps modernes, 1 Oct 1945, quoted in Giroud, Profession journaliste, (Paris, 2001), 113. 
20 J-P Sartre, Qu’est-ce que la littérature (Paris, 1948). 
21 Ibid., 26. 
22 Ibid., 29. 



7 
 

sampled journalism through his political editorials in Le Monde in 1948 and subsequently at 

Paris-Presse.  Indeed, Servan-Schreiber came from journalistic stock as his father and  uncle, 

Emile and Robert, were involved in a family concern, Les Echos, born in 1903, ‘un journal 

destiné aux exportateurs’,24 according to Siritizky and Roth.  Securing funding for Servan-

Schreiber’s own outlet was fraught with difficulties and, after a series of disappointments, he 

decided to turn to his family for assistance which allowed the birth of L’Express  in the form 

of a regular weekend supplement to Les Echos in February 1953.  Following the success of 

the fledgling L’Express, by 16th May the same year, it went on to become a separate entity in 

its own right. By this point Giroud had grown frustrated at the limits of her portraits of the 

‘tout-Paris’ and records her relish at the opportunity to join Servan-Schreiber’s enterprise and 

‘fonder l’hebdomadaire que je voudrais lire si j’étais acheteur’25, swapping the documenting 

of the exploits of stars and celebrities such as the actress Line Renaud and the actor and 

singer Tino Rossi in favour of reflecting on the merits of politicians such as Pierre Mendès 

France and François Mitterrand.   Along with rédacteur en chef Pierre Viansson-Ponté, 

Giroud was converted to the Mendès France cause by Servan-Schreiber and soon agreed that 

there was a need for a paper which backed his objectives, perceiving on the part of the 

mainstream press, as Eric Roussel puts it, ‘un silence absolu sur les propos de Mendès France 

qui lui ont paru si percutants et audacieux’.26 

L’Express became the standard-bearer for Mendès France who had become France’s 

youngest député at the age of twenty-five in 1932 before going on to serve in Léon Blum’s 

second government in 1938 and encompassing a brief spell in De Gaulle’s immediate post-

war administration in 1945.  A marginal figure in many ways, Mendès France took on the 

inauspicious task of regenerating the fortunes of the Radical Party created in 1901 which 

                                                                                                                                                                                     
23 Giroud, Profession journaliste,  69. 
24 S. Siritzky and F. Roth, Le Roman de l’Express 1953-1978, (Paris, 1979),  11. 
25 F. Giroud, Histoire d’une femme libre, (Paris, 2013), 158. 
26 E. Roussel,  La Politique soumise à l’intelligence.  Correspondances croisées (1953-1981), (Paris, 2011), 15. 



8 
 

foundered as did many others in the events of the Second World War.  Not radical in any 

revolutionary sense, the party instead encompassed a loose coalition of disparate socialists, 

centrists and liberals, but whose importance was indisputable because, as Francis de Tarr 

notes, ‘radicals headed ten of the twenty-one governments that were formed during the 

Fourth Republic; they participated in all of them.’27  Unsurprisingly then, Mendès France 

attracted support from a varied group including those, as Vincent Duclert delineates, such as: 

‘Des intellectuels catholiques d’Esprit et de Témoignage chrétien, des syndicalistes de la 

CFTC, des membres de Jeune République, les fondateurs de L’Express’28 because ‘la reprise 

du main du parti radical, le choix de l’alliance à gauche et le crédit personnel de Mendès-

France dans l’opinion font de ce dernier l’homme clé du Front Républicain qui se constitue 

avec la SFIO de Guy Mollet, l’UDSR de François Mitterrand et les Républicains sociaux de 

Jacques Chaban-Delmas’.29 

L’Express then became the natural home for these political tendencies because as 

Giroud states: ‘[L]e journal a été le premier à allier ce qu’on pourrait appeler une doctrine, si 

ce mot n’évoquait pas quelque chose de trop rigide, à la technique journaliste pour la rendre 

vivante et sensible, et à l’homme politique qui pouvait alors l’incarner’.30  This backing can 

be seen by the first issue which included a lengthy interview with their champion, ‘La France 

peut supporter la vérité’31  where Mendès France  argued that the ‘vérité fondamentale’32 

meant acknowledging France’s inability to finance an empire and should instead embrace 

decolonization in order to begin economic reconstruction: ‘c’est seulement après un 

redressement intérieur vigoureux, un emploi nouveau et efficace de nos propres ressources 

                                                           
27 F. de Tarr, The French Radical Party: from Herriot to Mendès-France (London, 1961), xiii.  De Tarr 
underscores the heterogeneity of the Radical Party by distinguishing five strands under its umbrella: radicaux 
classiques, radicaux de gauche, néo-radicaux, radicaux de gestion and mendésistes, xv.  
28 V. Duclert, ‘Les mendésistes’ in Histoire des gauches en France, ed. G. Candar and J.J. Becker, (Paris, 2004),  
161-178, 161. 
29 Ibid, 167. 
30 F. Giroud, Histoire d’une femme libre , 194. 
31 L’Express, 16 May 1953, 6. 
32 Ibid. 



9 
 

que la France retrouvera une position internationale.  CE N’EST PAS SUR DES 

CONFERENCES DIPLOMATIQUES, MAIS SUR LA VIGUEUR ECONOMIQUE QUE 

L’ON FAIT UNE GRANDE NATION.’33 

Echoing these sentiments, the first issue of L’Express spelled out the philosophy and 

political position in the turbulent times of the Fourth Republic by way of a mini-manifesto 

offering ‘plus de remèdes de détail’.34 First and foremost is the emphasis placed on the 

economy: ‘notre redressement économique n’est possible qu’avec une politique étrangère 

cohérente.  Notre influence internationale dépendra de notre puissance économique.  Tout se 

tient’.35  The imperative to call time on military operations in Indochina figures next  as ‘la 

situation là-bas est moins mauvaise qu’elle ne le sera l’année prochaine’36 and goes hand in 

hand with the next point on the L’Express manifesto : ‘réduire le budget militaire’. Lastly, 

L’Express delineates three key goals for France : ‘modernisation de l’industrie, logements 

nouveaux, investissements massifs en Afrique.’37L’Express was a timely creation, a weekly 

which would lend support to Mendès France and in the process give voice to outspoken 

influential intellectuals such as Sartre, Camus and Mauriac, thereby drawing upon a long-

established tradition of denunciation epitomized by the Dreyfus Affair, as the first editorial 

confirms:   ‘Ainsi nous avons commencé à dénoncer les mensonges officiels sur l’Indochine 

et à remuer un peu le marécage qui se cache derrière.’38 

 Giroud’s modernizing vision also applied to her discussions of the roles of women in 

French society.  She undoubtedly thought of L’Express as the ‘véhicule d’un combat,’39 a 

modernizing, anti-colonial combat in contrast to Elle. Inspired by American developments, 

Elle was in many ways an inherently conservative periodical, despite its emphasis on 

                                                           
33 Ibid (original emphasis). 
34 Ibid. 
35 Ibid. 
36 Ibid. 
37 Ibid. 
38 Ibid. 



10 
 

modernity and new technologies, in terms of its outlook on the role of women in the home, as 

Susan Weiner outlines: ‘But within the cheeriness and self-sufficiency of female modernity 

lay an Eternal Feminine, in which woman only existed in that she could be relationally 

defined.’40 Elle was then an important step in promoting women in the public sphere through 

the workplace but all the while remained located firmly in a traditional paradigm of marriage 

and household.  At Elle, Giroud’s imperatives ranged from enjoining women to bathe 

regularly and cook economically to entreating them to vote.41 Her experience in this domain 

was subsequently carried over to L’Express through her introduction there of a ‘page au 

féminin, Madame ’ on 20 March 195442 which, written by Servan-Schrieber’s sister and 

L’Express staffer, Christiane Collange,43 similarly offered counsel on practical matters, 

urging women for example that ‘même une faible femme a la force de réparer un 

interrupteur’.44 Likewise, its regular recipe section offered up timesaving ways of concocting 

wholesome favourites such as ‘les potages express’, given that ‘les potages en sachets sont 

une innovation bien commode pour celles qui n’ont pas le temps d’éplucher des légumes, ou 

qui rentrent trop tard du bureau pour entreprendre de faire de la cuisine’.45 

Yet Giroud also used L’Express as a means to tackle more wide ranging existential  

questions affecting women. Always keen to embrace innovative practices, the early 

L’Express marked itself out by the inclusion of a forum, ‘une nouvelle rubrique dans la presse 

                                                                                                                                                                                     
39 Giroud, Leçons particulières, 79. 
40 S. Weiner, ‘Two Modernities: From Elle to Mademoiselle. Women’s Magazines in Postwar France’, 
Contemporary European History, 8 (1999), 395-409, 398. 
41 ‘J’avais quelques idées fixes, comme d’encourager les femmes à se laver’ in Profession journaliste, 52. See 
Weiner op.cit., 396-9 and M. Allison, ‘Elle Magazine: From Post-war Utopias to Those of the New Millennium’ 
in Impossible Space. Explorations of Utopia in French Writing, ed.  A. Kershaw, H. Stafford and P. Moores 
(Glasgow, 2004),  237-64. 
42 In view of the success of this innovation, the space given over to its féminin section increased to two pages in 
the following issue on 27 March 1954, 14-5 and men were not neglected either. The following year saw the birth 
of  the weekly ‘page au masculin’  with features on topics such as  motoring and regular  adverts for made to 
measure suits and  the trouser press. See L’Express, 7 May 1955, 17 for example. 
43 See Duquesne, Françoise Giroud: une plume engagée à L’Express, 41. 
44 L’Express, 22  Jan. 1955, 11. 
45 Ibid.  For further analysis of the increasing commercialism of  L’Express and  its women’s pages see E. 
Welch, op.cit.  



11 
 

française’46 on 20 March 1954 whereby readers sent in questions on a number of subjects 

such as ‘La France peut-elle avoir une bombe A ?’47 for consideration by the Express team 

and their invited guests, usually politicians in the Mendès France camp.  In response to a 

query submitted by a Marie Moureil from Le Havre in January 1955, ‘Les femmes ont-elles 

le droit d’être libres?’,48 Giroud uses the format to investigate the place of women in 

contemporary French society. Via her response, Giroud engages with Simone de Beauvoir’s 

writings, deeming them ‘explosifs’, because ‘la femme peut n’accorder pas plus de place 

dans sa vie aux hommes que les hommes n’en accordent aux femmes, qu’elle peut construire 

sa vie non pas en fonction des hommes mais avec les hommes.’49 While Giroud warns against 

a simplistic reading which accords undue emphasis on the ‘liberté de disposer de son 

corps’,50 she foresees a positive outlook, where ‘un temps viendra où les hommes ne seront 

plus misogynes, où les femmes ne seront plus condamnées à l’agressivité’.51  Demonstrating 

her ‘equality’ as  opposed to ‘difference’ feminism, Giroud insists on the need to avoid 

alienating men from the debates on equality between the sexes warning that breaking free 

from mythologies will not be possible ‘sans l’adhésion des hommes’.52 

Giroud’s transition to the political pages of  L’Express thus marks an important 

turning point, both for her personally and for women in journalism more generally. Feminist 

writer and intellectual Benoîte Groult53 makes the point that Giroud served as a model for 

many, standing out in an industry and intellectual milieu largely dominated by men: ‘Alors 

Françoise Giroud siégeait avec moi au prix Femina.  Elle a été une des premières à fonder un 

                                                           
46 L’Express, 20 March, 1954, 6. 
47 Ibid.  A question answered affirmatively and negatively by André Monteil and Gaston Defferre respectively. 
48 L’Express, 15 Jan. 1955, 3.   
49 Ibid.   Giroud also tackles the conundrum ‘La Beauté est-elle un mythe?’ in L’Express, 5 Feb 1955, 4. 
50 Ibid. 
51 Ibid. 
52 L’Express, 15 Jan. 1955, 3.   
53 For more on Benoîte Groult see, ‘In the Eye of the Storm: Women and Polemics in the Public Space’ in I. 
Long, Women Intellectuals in Post-68 France: Petitions and Polemics, (Basingstoke, 2013), 30-50. 



12 
 

journal, L’Express, à être une femme qui faisait du cinéma, de la littérature.  Nous n’avions 

pas de modèles avant, dans les siècles passés, parce qu’elles sont oubliées par l’histoire.’54  

In 1956 Giroud took complete control of editorial policy of L’Express, action 

precipitated by the conscription of Jean-Jacques Servan-Schreiber into military service to 

Algeria,55 and was a move made somewhat apprehensively, as she discloses: 

 

Or la politique, même si j'étais politisée, c'était pour moi comme une langue 

étrangère. Je la comprenais mais je ne savais pas la parler. Je n'avais jamais pensé 

écrire sur la politique; Jean-Jacques y suffisait largement. Il a donc bien fallu que je le 

fasse. L'équipe - Mauriac, Viansson, Jean Daniel - a été très amicale, très coopérative. 

Mendès, après mon premier éditorial, m'a dit: "C'est très bien." Vous imaginez 

combien cela a pu me soulager et me rendre heureuse. J'ai dû aussi m'occuper, à cette 

époque, de la gestion du journal.56 

 

Giroud worried that this step beyond the world of women’s magazines would expose her lack 

of political experience:  ‘Je savais comment on conçoit, on fabrique un magazine féminin, et 

j’allais risquer de démontrer que j’étais incapable de concevoir, de fabriquer, de mener un 

journal politique.’57  It transpired that her doubts were unfounded, so much so that her 

leadership was crucial in the development of L’Express as a site for frank exchange and free 

expression. 

L’Express in the 1950s constituted an integral component of the independent left 

press, 58 overtaking Combat, Franc-Tireur and France-Observateur in terms of sales. Its 

                                                           
54Ibid., 47. 
55 J-J. Servan-Schreiber, Lieutenant en Algérie (Paris, 1957). 
56 <http://www.lexpress.fr/actualite/politique/nous-voulions-un-journal-pour-dire-ce-que-nous-
pensions_497083.html> 
57 Giroud, Histoire d’une femme libre, 163. 
58 See I. H. Birchill, Sartre Against Stalinism (New York, Oxford, 2004), 6. 



13 
 

circulation increased exponentially from 45,000 in 1953 to 170,000 in 1955.59  Its inaugural 

issue sets out its manifesto ‘l’homme qui nous lira’ for which Giroud later claimed sole 

responsibility60 even though L’Express initially adopted a policy of unsigned articles: ‘[N]ous 

avons décidé ensemble que l’équipe, solidaire, prendrait la responsabilité de tout ce qui est 

écrit dans ces pages et que les articles ne seront pas signés.  La responsabilité collective 

permet de n’être ni aimable ni susceptible.’ 61  Giroud evokes an imaginary construct of an 

archetypal reader, suggesting that: ‘Notre lecteur ne se prétend pas plus intelligent que les 

autres, mais plus conscient de sa responsabilité.’62  By deploying the term responsibility, the 

weekly demonstrates its familiarity with the existentialist vocabulary much in vogue in the 

aftermath of the war, in a country now firmly mired in the Cold War, exacerbated by the 

withdrawal of the communists from government which effectively ended the system of 

tripartisme.63 

The early days of L’Express show just how clearly the Cold War loomed large in the 

minds of the editors and, by extension, the readers and country.  For example, the forum of 

10 April 1954 was given over to the question of ‘Quelle est la conséquence de la bombe 

H ?’64, the most popular subject of all the questions emanating from the readership according 

to the editors. 65  Even if L’Express was troubled by McCarthyism, as a cartoon from 20 

                                                           
59 Figures cited in E. Tourniaire, ‘L’Express et le phénomène mendésiste’ in Pierre Mendès France et le 
mendésisme, ed. F. Bérida and J.P. Rioux (Paris, 1985) 195-203, 197, 201.See also Welch, op.cit.  Giroud 
recounted that L’Express’s circulation grew markedly as a result of the notoriety acquired by its seizing in 1954: 
‘René Pleven nous avait rendu un immense service.  Une saisie, c’était alors un événement sans précédent en 
pays démocratique.  La presse, française et étrangère, la radio en firent grand bruit.  La vente de L’Express 
doubla en un mois.’, Histoire d’une femme libre, 183. 
60 ‘Je ne ferai plus d’articles signés de mon nom puisque nous avons décidé, pour donner d’emblée une 
physionomie originale au journal – et aussi pour garder la faculté de réécrire nous-mêmes le matériel fourni par 
nos amateurs jusqu’à ce qu’ils prennent un peu d’expérience –   d’éliminer toute signature de L’Express’, 
Histoire d’une femme libre, 169. 
61 ‘Dans la course’, L’Express, 16 May 1953, 7. 
62 Ibid.  
63 See D. L. Hanley, A. P. Kerr, and N.H. Vaites, Contemporary France: Politics and Society since 1945, 
(London, 2005 (1979]), 6. 
64 L’Express, 10 April 1954, 7.  A question tackled by Mendès France, Robert Lacoste, André Monteil, Robert 
Schuman, Jacques Soustelle and François Mitterrand. 
65 L’Express, 16 Jan. 1954, 12. 



14 
 

March 1954 shows,66 printed Adlai Stevenson’s condemnation of ‘L’Amérique de 

McCarthy’67 and was wary of US enthusiasm for a united Europe,68 L’Express was always 

firmly rooted on the side of the US in the Cold War.  Intriguingly, the Express of 13 March 

1954 carries an advert for the work of Arthur Koestler featuring in the ‘revue mensuelle 

littéraire et politique’, Preuves, an outlet funded by the Congress for Cultural Freedom.69  

This advert underscores the fact those responsible for the marketing of Preuves deemed 

L’Express readers likely to be sympathetic to its anti-communist and pro-American ideas 

even if L’Express also carried adverts for Les Temps modernes, the very journal that Preuves 

was supposed to counteract.70 

The Express team admired the dynamism of America and recognised US inspiration 

in the detail of Mendès France’s programme, which was, as G.L. Arnold put it on 16 January 

1954, ‘une sorte de New Deal’.71  Furthermore, Servan-Schreiber was a longstanding avowed 

admirer of John F. Kennedy, coincidentally bearing more than a passing resemblance to the 

Bostonian himself according to Richard Kuisel, 72 and Servan-Schreiber would later write the 

best-selling Le Défi américain,73 which called for France to adopt US business models in 

order to counter domination by the US.74  Alluding to the fear and suspicion of the early 

1950s, which was characterized by bouts of what Irwin Wall dubbed ‘collective hysteria’,75  

L’Express’s editorial team hypothesizes that these times of McCarthyism, conflicts in Korea 

and Indochina, and the superpowers’ nuclear arms race will be of concern to their new reader 

                                                           
66 A cartoon depicts steadily increasing US support for the anti-communist policies of Senator McCarthy, a 
figure which reached 50% in January 1951,  ‘La cote de McCarthy selon Gallup’, L’Express, 20 March 1954, 4. 
67 L’Express, 13 March 1954, 12. 
68 A cartoon based on Russian economist Varga’s ‘prévisions’ outlines how ‘L’Amérique veut unifier l’Europe 
continentale pour pouvoir facilement dominer ses marchés’, L’Express, 16 Jan. 1954, 7. 
69 F. Stonor Saunders, Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War (London, 1999), 101. 
70 As Stonor Saunder notes, Preuves was intended to be a ‘a journal which could compete with Les Temps 
modernes and encourage defections from Sartre’s stronghold’. Ibid.  See L’Express, 11 June, 1955, 5. 
71 G. L. Arnold, ‘La France aura son “New Deal”’, L’Express, 16 Jan. 1954, 12. 
72 See R. Kuisel, Seducing the French: the Dilemma of Americanization (Berkeley, 1993), 178. 
73 J.J. Servan-Schreiber, Le Défi américain (Paris, 1967). 
74 Ibid., 178-180. 



15 
 

as they will know that if ‘le monde se met à jouer au ping-pong avec des bombes atomiques, 

il servira de filet s'il n'a plus la force de servir d'arbitre. Alors, au lieu d'attendre le début du 

match, il croit que l'on pourrait tenter de convaincre les adversaires de le remettre aux 

calendes chinoises.’76   

The typical purchaser of L’Express is construed therefore as politically informed, a 

reader whose personal persuasions will most likely reflect those of the management:  

supportive of modernization and sympathetic to Mendès France, and most certainly not a paid 

up member of the communist party even if there were ‘des jours où il prétend qu'il en a envie. 

Ce ne sont pas les jours d'élection. Ce sont les soirs où il entend, dans un dîner, une dame 

s'écrier, par exemple, à propos d'une grève: “Avec les allocations familiales, ces gens-là 

vivent comme des princes.”’77  In this way, when in January 1954  reader Bernard Vernery 

from Lyon writes in to enquire whether the  publication sees itself  as a ‘hebdomadaire 

conservateur’, ‘journal bourgeois’ or ‘organe paracommuniste’, the editors are clear: ‘Nous 

suggérons à M. Vernery que cette gamme d’étiquettes contradictoires est peut-être la preuve 

de notre indépendance de jugement.  L’équipe de L’Express revendique le droit de ne pas 

militer dans une optique partisane.’78   

This declaration of impartiality can once again be seen in the major cultural Cold War 

event of 1954, La Comédie française’s tour to Moscow as the editors contend that both sides 

risk exaggeration in their portrayal of the Soviet Union:  ‘Les caricatures de l’U.R.S.S que 

certains dirigeants occidentaux se sont crus obligés de peindre pour inciter leurs peuples à 

soutenir leur politique vont être déchirées, crevées par l’évidente honnêteté de quelques 

journalistes sans passion.  Ce qui est bon.  Mais ce qui risque aussi de porter l’opinion vers 

l’excès inverse, de l’amener à oublier que, très simplement, le  régime russe est communiste, 

                                                                                                                                                                                     
75 I. M. Wall, French Communism in the Era of Stalin: The Quest for Unity and Integration 1945-1962 
(Westport, 1983), 135.  
76 L’Express, 16 May 1953, 7. 
77 Ibid. 



16 
 

ce qui implique quelques règles de prudence élémentaire dans les rapports que nous pouvons  

- et devons – entretenir avec lui.’79 

 While L’Express may have professed its even-handedness in its representations of the 

Soviet Union and claimed a non-partisan line, it never deviated from its primary aim of 

propelling Mendès France to power.  Ironically it was when this ambition was fulfilled and 

Mendès France formed a government from June 1954 to February 1955, following the 

collapse of the Laniel administration in the wake of the resounding military defeat at Dien 

Bien Phu, that the magazine found it the most difficult to give him full backing and endorse 

all of his initiatives.80  Support from L’Express began to waver as impatience grew with his 

handling of economic affairs, and his attempts, as Tony Judt puts it, ‘to set left-wing 

economic policy on a better footing’.81  Concerns were raised at his inclusion of ministers 

associated with previous regimes, such as finance minister Edgar Faure, who, as Roussel 

notes,  ‘a commis l’erreur impardonnable aux yeux de Françoise Giroud et de Jean-Jacques 

Servan-Schreiber de siéger dans le gouvernement Laniel’.82 Indeed, Richard Vinen deems 

Mendès France ‘highly liberal on economic matters’83 and thus closer to the economic ideas 

of conservative politician Antoine Pinay.84  

Nevertheless, L’Express would continue to endorse Mendès France, going as far as to 

move to daily production on 13 October 195585 and giving him a regular spot as editorialist in 

order to push for his re-election after the fall of his government at the end of January 1955.86  

The Express editorial team also used the new format to promote policy change with respect to 

                                                                                                                                                                                     
78 L’Express, 2 Jan. 1954, 2. 
79 ‘La Comédie française à Moscou’, L’Express, 17 April 1954, 6. 
80 See J. Duquesne, Françoise Giroud: une plume engagée à L’Express, 44. 
81 T. Judt, Marxism and the French Left 1945-1975 (Oxford, 1986), 183. 
82 E.  Roussel, La Politique soumise à l’intelligence, 32. 
83 R. Vinen, Bourgeois Politics in France 1945-1951 (Cambridge, 1995), 146. 
84 Ibid. See also S. Guillaume, ‘Antoine Pinay et Pierre Mendès France’ in Pierre Mendès France et le 
mendésisme, ed. F. Bérida and J.P. Rioux, 183-193. 
85 See Julliard and Winock, Dictionnaire des intellectuels, 549-550. 
86 See for his example his regular column  ‘L’Opinion de Mendès France’ of 14 October 1955 which deals with 
Algeria entitled ‘Les mots et la réalité’, 3. 



17 
 

France’s relationship with North Africa, evinced by the prominent part played by Mendès 

France in France’s move towards independence for Tunisia in June 1954 and Morocco in 

November 1955.87 Beset by financial and logistical problems, the daily experiment was 

wound up in a matter of months and weekly production resumed on 8 March 1956.88 Mendès 

France’s time in office had arguably come too soon and was hampered by the outbreak of 

events in Algeria in November 1954, part way through his tenure, leading L’Express to regret 

in response to a reader’s letter that ‘PMF représentait sur plusieurs plans un espoir de 

changement radical, disons révolutionnaire.  Il s’est trouvé subitement – plus tôt qu’il n’était 

raisonnable de le prévoir sans masses politiques organisées, sans cadres administratifs 

préparés, sans majorité parlementaire cohérente, et une équipe réduite au minimum.’89 

Although an undoubted advocate of decolonization in Indochina, and instrumental in 

Tunisian and Moroccan independence, Mendès France was to find the Algerian question 

impossible to resolve.  He and  Ministre de l’Intérieur François Mitterrand  were initially 

committed to keeping Algeria French, focusing instead on reforms.  Ministre sans portefeuille 

in Guy Mollet’s administration in May 1956, Mendès France was later compelled to resign in 

protest at the increasingly repressive handling of events by the non-Communist left.  Now 

sidelined, Mendès France was unable to influence governmental policy.   

By 1958 the country was deep in crisis.  Although De Gaulle’s return was feted by 

many as offering a way out, L’Express, always insistent on France’s need to innovate and 

embrace change, made clear its lack of enthusiasm for De Gaulle’s return, viewing  his 

authoritarian and traditional political style as a backward step for post-war France and 

anathema to their modernizing mission. The creation of the Fifth Republic presented a 

particular flashpoint for the weekly; its panoply of intellectuals stood divided on the issue.  In 

                                                           
87 For more detail on his views on this matter see P. Mendès-France, ‘Espoir au Maroc’, L’Express, 18 June 
1955, 3. 
88 See J.  Botherel, Celui qui voulait tout changer.  Les Années JJSS (Paris, 2005), 209-232. 
89 L’Express, 29 Jan. 1955, 2. 



18 
 

the pages of L’Express, Malraux had earlier declared ‘je n’envisage pas de participer ni à un 

« regroupement » ni à un nouveau parti.  Je ne suis ni mendesiste [sic], ni néo-quoi-que-ce-

soit : je suis gaulliste.  Pour  les raisons que l’on sait et que le ton des mémoires du général de 

Gaulle a rendues claires pour tout le monde.’90  Mauriac backed Mendès France during the 

Fourth Republic because, as he put it, ‘P.M.F incarne encore l’espérance’91 for peace in North 

Africa. But Mauriac had retained an abiding loyalty to de Gaulle since the Second World War 

and once de Gaulle became a possible leader, Mauriac naturally supported him.  Concerned 

by what he saw as L’Express’s anti-de Gaulle rhetoric, he ceased to collaborate there in 1961. 

92  Throughout this and other crises, Giroud’s faith in the ongoing relevance of the public 

intellectual informed the policy of opening up L’Express’s columns to leading  intellectuals 

who shared broadly the political vision and aspirations of those who were the driving force 

behind the publication and even to those who did not, such as Sartre. 

  

  

III 

 

As Michael Scriven affirms in Sartre and the Media,93 Sartre refrained from enduring 

involvement with any one outlet but he had contributed a series of articles on the Liberation 

to Combat in 1944 and reflections on his US tour to Le Figaro in early 1945.   Sartre was 

prepared to adopt a pragmatic approach towards the type of press with which he cooperated, 

extending to Vogue in July 1945 94 and even Playboy in 1965. 95 He made no secret of the 

                                                           
90 ‘L’Entretien avec André Malraux: La gauche peut réussir’, L’Express, 29 Jan. 1955, 8-10, 8. 
91 ‘Le Bloc-notes de François Mauriac’, L’Express, 2 Jan. 1955, 15. 
92 E. Welch, François Mauriac: The Making of an Intellectual (Amsterdam and New York, 2006). 
93 M. Scriven, Sartre and the Media (Basingstoke, 1993), 24. 
94 Interview as part of the article ‘New Writing in France: The Resistance “taught that literature is no fancy 
activity independent of politics”’, Vogue, July 1945, 84-5. See M. Contat and M. Rybalka, Les Ecrits de Sartre: 
chronologie, bibliographie commentée (Paris, 1970), 124. 
95 ‘A Candid Conversation with the Charismatic Fountainhead of Existentialism and Rejector of the Nobel 
Prize’, Playboy, May 1965, 69-76.  See Contat and Rybalka, Les Ecrits de Sartre, 415. 



19 
 

fact that he considered L’Express an essentially bourgeois publication, as Giroud recorded à 

propos of a conversation, where she noted: ‘Il fut « charmant » comme à l’accoutumée mais 

me dit de sa voix douce que Mendès France était un politicien bourgeois, Mauriac un écrivain 

détestable, L’Express un organe idéaliste et Merleau-Ponty un zozo puisqu’il jugeait bon d’y 

collaborer régulièrement. « Un traître à la cause du peuple », avait dit Simone de Beauvoir à 

propos de cette collaboration.’96  

 Although clearly in a different camp from Sartre, L’Express would admire his refusal  

to join the Communist Party, even if, as he outlined in Les Communistes et la paix,97 his 

agreement with the  PCF on certain party principles.  In March 1954 the pages of L’Express 

applauded his decision to remain aloof : ‘Cette attitude solitaire et résolue aujourd’hui 

devient rare, c’est pourquoi elle déconcerte’, 98 and saw in Sartre the embodiment of  ‘l’effort 

sans illusion d’une pensée humaniste qui refuse de renoncer à peser dès aujourd’hui sur le 

destin social de son époque’.99 During this time, Giroud cemented her editorial position and, 

with her growing influence, began to contribute articles across all sections of L’Express, 

including the cultural section, taking over from Madeleine Chapsal who had initially written 

the arts reviews.100 The ideological differences between the Mendésistes and Sartre were 

crystallised through Giroud’s review of Sartre’s 1955 Nekrassov, the four hour long comic 

play where Sartre ‘poked fun’ at the press and lampooned perceived perversions of 

communism on the Left and anti-communism on the Right.101  

In his play Sartre scripted eight ‘tableaux’ in which a petty criminal, Georges de 

Valera, dissuaded from suicide, is persuaded to impersonate a Russian minister of the 

                                                           
96 F. Giroud, ‘Sartre et L’Express’ in Témoins de Sartre (Paris, 2005), 220-226, 221. 
97 A series of articles published in Les Temps modernes spanning  July 1952 to April 1954.  See J.-P. Sartre, 
Situations VI (Paris, 1964). 
98 ‘Jean-Paul Sartre Homme Libre’, L’Express, 27 March 1954,  13.  
99 Ibid.  
100 See J.J. Servan-Schreiber, Passions, (Paris, 1993), 200. 
101 A. van den Hoven, ‘Nekrassov: Anticommunist Capers in a Pièce à clefs: Sartre takes aim at Beckett and 
Camus, rivals the Marx Brothers and the Keystone Cops and pokes fun at his own philosophy’, Sartre Studies 
International, 13 (2007), 126-137 



20 
 

interior, Nekrassov, who it would seem has fled the communist regime ‘in search of 

freedom’. 102   This new incarnation of Nekrassov discloses telling inside information 

detailing the grim realities of life behind the Iron Curtain to the French press who revel in 

disseminating these revelations. In Sartre’s farce the imposter de Valera/Nekrassov sums up 

the climate of suspicion and mistrust that is key to the era of McCarthyism when he 

duplicitously warns: ‘Je lèverai les voiles un à un et vous verrez le monde comme il est.  

Quand vous vous méfieriez de votre fils, de votre femme, de votre père ; quand vous irez 

vous regarder dans la glace en vous demandant si vous n’êtes pas communiste à votre insu, 

vous commencerez à entrevoir la vérité. Prenez place, Messieurs, et travaillons: nous n’avons 

pas trop de temps si nous voulons sauver la France.’103   

Through the character of Nekrassov, Sartre no doubt alludes to the case of 

Kravchenko, a dissenter forced to flee Communist Russia, who came to prominence with the 

publication of the memoir I Chose Freedom in 1947.104  The Kravchenko affair and others 

like it give some flavour of the polarized times in French society and although Giroud views 

the play as largely a piece of communist agitprop, Christian Delacampagne argues that the 

play can be better understood as an avowal of pacifism, explaining that Sartre suspected the 

US of belligerence and deemed the Soviet regime more desirous to avert conflict and so 

represented a better bet for ensuring world peace. 105 In fact, Sartre ribs both anti-communists 

and communists alike in this humorous sendup of contemporary politics and is less concerned 

                                                           
102 M. Scriven, ‘Myth versus Satire: The Dramatized Politics of Sartre’s Nekrassov’ in Jean-Paul Sartre: 
Politics and Culture in Post-War France (Basingstoke, 1999), 97-112, 103.  Giroud affirms that the version 
performed at the Théâtre Antoine directed by Jean Meyer contained seven tableaux, F. Giroud, ‘Sartre à la une’, 
L’Express, 11 June 1955, 9. 
103 J.P. Sartre, Nekrassov (Paris, 1973 [1956]), 172. 
104 Kravchenko’s account was the third best-selling book in the ten year period following the end of the war 
according to L’Express with a circulation of 503,000, 16 April, 1955, 18. Interestingly, Kravchenko refers to 
nineteenth century Russian writer Nekrasov as one of his grandmother’s favourite writers: ‘By the flickering 
dimness of a “smoker” I used to read aloud to babushka. She loved Nekrasov, Tolstoy and Tugeniev (original 
emphasis)’ V. Kravchenko, I Chose Freedom (London, 1947), 22.  For more on the Kravchenko case see I.M. 
Wall, The United States and the Making of Postwar France 1945-1954 (Cambridge, 1991), 151-54 and  Birchill, 
Sartre Against Stalinism, 112. 
105 C. Delacampagne, ‘Retour sur Nekrassov’, MLN, 121 (2006), 936-945, 939. 



21 
 

with promoting the tenets of communism than with highlighting the manoeuvring of public 

opinion by a powerful press lobby.106 

The play met with an unfavourable reception from most of France’s critics,107 

primarily because they perceived it to be, as Neal Oxenhandler asserts, an infelicitous 

combination of ‘bad comedy and bad politics’.108  Giroud judged the play to be ‘confuse, 

laborieuse, interminable’.109 On attending the play in its first week in June 1955, she summed 

up the experience of the performance by stating that ‘de cette longue soirée on émerge 

consterné, consterné d’abord devant ce travail bâclé’.110  In particular she condemned Sartre’s 

comedy which for her falls flat because ‘tout cela est vif, parfois drôle, rarement percutant 

parce qu’il fallait charger jusqu’à la véritable farce, ou respecter une apparence de vérité.’ 111 

In this way, Giroud, in the words of Annie Cohen-Solal, ‘éreinta personnellement la pièce’112 

and her review echoed those generally levelled at Sartre’s portrayal of the milieu of the press. 

As Michael Scriven contends, Sartre ‘stands accused of having produced a play which is 

neither sufficiently hard-hitting to make for good satire, nor sufficiently light-hearted to make 

for good farce.’113  

Giroud cited a lack of credibility in this dramatized representation of the world of the 

press, symbolised by Sartre’s imaginary daily, Soir à Paris, as one of the play’s central 

failings, presenting a profession populated by ‘journalistes qui ne sauraient s’asseoir sans 

mettre leurs pieds sur les tables’.114  She also noted disapprovingly that the character of Jules 

Palolin, director of a pro-establishment paper, corresponded to a satirized portrayal of Pierre 

Lazareff, founder of Le Journal du dimanche, and her former employer at Elle, whose 

                                                           
106 Scriven, Politics and Culture in Postwar France, 112. 
107 R. Wilcocks, Jean-Paul Sartre: A Bibliography of International Criticism (Edmonton, 1975), 261-270.  See 
also B. O’ Donohoe, Sartre’s Theatre: Acts for Life (Oxford, Bern, 2004), 191-194. 
108 N. Oxenhandler, ‘Nekrassov and the Critics’, Yale French Studies, 16 (1955), 8-12, 9. 
109 F. Giroud, ‘Sartre à la une’. 
110 Ibid. 
111 Ibid.  
112 A. Cohen-Solal, Sartre: Une Vie, (Paris, 1985), 596. 
113 M. Scriven, Jean-Paul Sartre: Politics and Culture in Postwar France (Basingstoke, 1999), 106. 



22 
 

mannerisms were caricatured from ‘les gestes, […] la tête’, 115 right down to the 

‘bretelles’.116  Giroud rounded off by deploring what she saw overall as a hastily conceived 

and executed work from France’s foremost intellectual: ‘le premier philosophe français, qui 

est aussi l’homme de théâtre le plus doué, livre enfin au public une satire de la société 

contemporaine et il propose ce brouillon mal raturé et bourré de fautes d’orthographe ?  Ce 

n’est pas sérieux.’117  Acknowledging these criticisms, Sartre later recalled in 1960 that it was 

‘une pièce à demi manquée’,118 adding that ‘Il aurait fallu centrer sur le journal et non sur 

l’escroc qui n’est pas intéressant en soi. Il aurait mieux valu le montrer pris dans l’engrenage 

du journal. Mais ce n’est pas seulement pour cela que la critique a jugé la pièce mauvaise. 

J’attaquais la presse, la presse a contre-attaqué.’119  

Despite Giroud’s negative review, between 1956 and 1961 L’Express published work 

by Sartre on some seven occasions,120 beginning with his reaction to the Soviet invasion of 

Hungary in 1956, an episode which had a profound effect on Sartre’s relationship to the 

Communist party. Stunned by these events, he published his response to this development in 

L’Express121 in recognition of its wider readership. This marked the beginning of an uneasy 

partnership.122 This tension was underlined by Sartre’s insistence that this first text should be 

accompanied by a disclaimer, proclaiming that: ‘pour cette rentrée en scène, Jean-Paul Sartre 

a choisi L’Express.   Il tient à marquer nettement que ce choix n’a aucune signification 

                                                                                                                                                                                     
114 F. Giroud, ‘Sartre à la une’, L’Express. 
115 Ibid. 
116 Ibid.  For more on the parody of Pierre Lazareff in Nekrassov, see A. van den Hoven, ‘Nekrassov: 
Anticommunist Capers in a Pièce à clefs: Sartre takes aim at Beckett and Camus, rivals the Marx Brothers and 
the Keystone Cops and pokes fun at his own philosophy’, Sartre Studies International, 13 (2007), 126-137, 129-
30. 
117 F. Giroud, ‘Sartre à la une’, L’Express.  The play’s 100th performance is however advertised on 18 October 
1955, 9 along with James Stewart’s film Strategic Air Command and the Folies Bergère. 
118 ‘Sartre 1960 – Entretien avec Jean-Paul Sartre par Jacques-Alain Miller’ in Les Cahiers libres de la jeunesse, 
15 February 1960, 2-4 quoted in Contat and Rybalka, Les Ecrits de Sartre, 283. 
119 Ibid. 
120 Scriven, Sartre and the Media, 44-48. These included articles on Henri Alleg’s proscribed account of his 
experiences of torture in Algeria, La Question, the referendum on De Gaulle’s return in 1958 and in 1961 his 
view of  Fidel Castro in ‘L’assaut contre Castro’, L’Express, 20 April 1961, 8-10. 
121 ‘Après Budapest, Sartre parle’, L’Express 9 Nov. 1956. 
122 See Servan-Schrieber, Passions, 208-212. 



23 
 

politique : il s’affirme en effet en désaccord avec les positions du journal sur de nombreux 

points.’123 

Sartre’s collaboration with L’Express reached its most dramatic point with his 

response to Henri Alleg’s uncompromising account of torture in Algeria, La Question.  To 

prevent knowledge of the book from spreading, the authorities raided L’ Express’ premises 

and seizing all copies of the offending edition. Although L’Express had a long history of 

clashes with the authorities, having encountered censorship some ten times according to 

Giroud,124 the clampdown on Sartre’s piece constituted what Raymond Kuhn deems the 

‘most infamous use of government censorship during the Algerian war’. 125   Sartre may have 

purposefully elected to increase public awareness of Alleg’s banned book by publishing with 

L’Express who in turn showed considerable courage in communicating his review. 

Sartre’s cooperation with L’Express proved short-lived.  In response to an editorial in 

March 1960, Sartre wrote to Servan-Schreiber declaring, ‘Après l’article de Mme Françoise 

Giroud sur l’affaire du réseau du soutien au FLN, je pense qu’il vaut mieux écrire n’importe 

où qu’à L’Express.’126  To add insult to injury, Sartre concluded, ‘Ce qui rend aujourd’hui 

L’Express compromettant ou nuisible, c’est qu’il prétend être un journal de gauche.’127  

Giroud was incensed.  She accused Sartre of hopeless naivety: ‘mon domaine à moi, ce n’est 

pas le génie.  C’est la vie.  Vous en avez entendu parler ?’128  

Ever pragmatic, in the early 1960s Sartre’s commitment to Cuba would see him once 

more write for L’Express.  He even reported on the situation for Pierre Lazareff’s France-

Soir, proof that journalism was, above all else, as Giroud put it, ‘un genre qu’il aimait et 

                                                           
123 F. Giroud, ‘Sartre et L’Express’, 221.  
124 See F. Giroud, Si je mens, 238. 
125 R. Kuhn, The Media in France, (London, 1995), 63.  The journal also practised self-censorship on occasion 
as its withholding of its readers’ letters shows in the edition published 17 Sep. 1955. 
126 J.  Botherel, Celui qui voulait tout changer.  Les années JJSS, quoted in J. Duquesne, Françoise Giroud: Une 
plume engagée à L’Express, 58. 
127 Ibid. 
128 Ibid. Scriven, Sartre and the Media, 48-53. 



24 
 

pratiquait’.129  Above all, the interaction between Giroud and Sartre reveals Giroud’s 

willingness to engage with those whose views diverged considerably from  L’Express’s 

editorial line, revealing the plurality of opinions on the spectrum of the political Left. 

 

IV 

The Cold War L’Express operated in a time of intense political conflict, military action and 

profound change and acted as a bridge between two worlds: between the erudite discussion of 

Les Temps modernes and the cut and thrust of the popular press.130  Giroud’s articles display 

the same commitment to the investigation of political realities as those of the more 

intellectually prestigious Les Temps modernes and so L’Express is important for its 

transmission of ideas as she remarked: ‘[C]’était une aventure assez originale en ceci qu’elle 

réunissait une poignée de véritables journalistes […] des gens capables de mettre des idées en 

forme de façon qu’elles soient claires et frappantes, de les simplifier, de les diffuser’.131 

Despite her dismissal of Nekrassov and her disapproval of Sartre’s politics, Giroud 

recognized their commonalities and respected him, for his ‘sa fabuleuse force vitale’132 and 

his faith in journalism, both as a literary genre and as an effective vehicle for engagement and 

action. The constitutional crisis of 1958 made Sartre and Giroud unlikely, if albeit brief, 

allies.  For such was the sustained antipathy to de Gaulle articulated in the columns of 

L’Express, Giroud herself maintained that by 1963, L’Express had come to be viewed as 

‘l'ennemi n° 1 par d' “éminents personnages du régime ”’133 and so was for a time as anti-

establishment as Sartre.   

                                                           
129 F. Giroud, Profession journaliste, 113. 
130 See E.Welch, op.cit.  
131 F. Giroud, Si je mens, 157 cited by Welch in ‘Commitment, Commercialism and the Dawning of Image 
Culture’. 
132 F. Giroud, Profession journaliste, 117. 
133 <http://www.lexpress.fr/actualite/politique/du-g-eacute-n-eacute-ral-au-particulier_479516.html> 



25 
 

Giroud also agreed with him that a worthwhile publication must have its battles to 

fight: ‘il n’y a pas de journal sans cause.  Je ne doutais pas que nous en trouverions de bonnes 

à défendre.’134  As the key conflicts of decolonisation in Indochina and Algeria came to a 

close  L’Express’s commitment faltered, leading to what Pierre Albert terms  ‘la désaffection 

du public après la fin de guerre d’Algérie’. 135  To counteract this malaise Giroud recounts 

how the two discrete entities of ‘le premier Express’ and  ‘le second Express’136 were formed, 

corresponding to the periods pre and post-1964.  Giroud notes ‘il n’y avait plus de combats 

de même genre’137  because ‘le nouveau combat c’était la construction de la France 

industrielle’, 138  even if Rostow’s ‘take-off’ was by the early 1960s already well under way 

in fact. This is the fundamental difference between Sartre and Giroud – their conceptions of 

France’s future lay in divergent directions: the revolutionary politics of the far left for Sartre 

and liberal economics on American lines for Giroud, leading Ross to term L’Express as the 

‘supreme vehicle for capitalist modernization in France’.139 Yet the fact that on the fortieth 

anniversary of L’Express in 1993 Giroud lamented the dearth of publications which were as 

‘polémique et aggressive’140 as L’Express was in its early days is revealing, finding little to 

motivate her in the new L’Express: 

 

Beaucoup de gens ont effectivement souffert de ce changement, qui nous éloignait du 

journalisme d'opinion. Il y avait une nostalgie du premier Express. Moi la première, je 

n'étais pas très heureuse de cette transformation, même si je la trouvais nécessaire. 

[…] Par rapport à ce que nous avions vécu, je me suis un peu ennuyée dans ce nouvel 

                                                           
134 <http://www.lexpress.fr/actualite/politique/nous-voulions-un-journal-pour-dire-ce-que-nous-
pensions_497083.html> 
135 P. Albert, La Presse française (Paris, 1990), 131. 
136 INA Interview with Christine Ockrent on France 3, <http://www.youtube.com/watch?v=-NHYk6jcIg8> 
137 Ibid. 
138 Ibid. 
139 K. Ross, Fast Cars, Clean Bodies: Decolonization and the Reordering of French Culture, 144. 
140 <http://www.lexpress.fr/actualite/politique/nous-voulions-un-journal-pour-dire-ce-que-nous-
pensions_497083.html> 



26 
 

Express, surtout autour de 1970, même si nous avons fait beaucoup de choses et 

innové.141   

 

For Giroud, the Cold War L’Express then epitomized the politically committed weekly and it 

saw success in achieving some of it goals if not all.  After a long painful process, 

decolonization eventually became a reality but although the French economy was 

transformed in the trente glorieuses, it did not fully embrace liberal capitalist free-market 

theories to the extent propounded by Anglo-American economists such as Rostow and held 

dear by the L’Express management.  L’Express also failed in its mission to see Mendès 

France dominate French politics.  He would not lead the country again after 1955.  Eclipsed 

by De Gaulle, there was no place for the charismatic politician as head of state.  Disillusioned 

by the fading Radical Party, he would formally link up with the Socialist Party (PSU) in 

1960.  Here he was never really at home and would increasingly be in the shadow of the 

younger François Mitterrand.142 Giroud’s articles reflect these political realities.  But  despite 

these setbacks, she demonstrated at L’Express a far-reaching desire to engender cultural, 

political and broader societal change including advancing women’s rights.  Her innovative 

approach to intellectual debates was founded on her capacity to challenge and critique and in 

the process engage with others, political friends or foes, signalling a rare quest for inclusivity 

in French Cold War journalism. 

 

 

                                                           
141 Ibid. Giroud here no doubt alludes to the weekly’s identity crisis of the late 1960s  and the departure of 
Claude Imbert and others in 1971 who left to found Le Point.  See Siritisky and Roth, Le Roman de l’Express, 
472. L’Express was sold by Servan-Schreiber in 1977. 
142 Chatriot, Pierre Mendès France, Pour une République moderne, 180-201. 


	This is a pre-copyedited, author-produced version of an article accepted for publication in French History following peer review. The version of record, Imogen Long; A powerful political platform: Françoise Giroud and L’Express in a Cold War climate, ...
	I
	Aware of this evolution, both Giroud and Sartre in their own ways recognised the growing importance of the journalist and accord artistic value to journalistic production, pointing to an increased valorisation in the literary qualities of the written ...
	II

